10 juli 2012

100.000ste follower voor Donald Duck!





Donald Duck heeft een digitale mijlpaal bereikt. De vrolijke eend heeft vandaag zijn 100.000ste follower op Twitter mogen verwelkomen. Al vanaf het moment dat Donald en zijn vrienden aan het twitteren sloegen, was deze nieuwe Duckstadse activiteit een groot succes.

Elk figuur heeft inmiddels een eigen account en zo wordt Twitterland nauwgezet op de hoogte gehouden van alle belevenissen van de Disney-helden. Op de gezamenlijke list ontspint zich een heuse real life soap op zn Ducks. Inmiddels zijn er 43 accounts binnen de Duckstad Twitter, onder andere ook het plaatselijke sufferdje De Duckstadkrant.


Enorme uitkomst


Een heel slimme manier van het inzetten van social media, zeggen marketeers. Donald Duck en de zijnen wijzen ze dit kordaat van de hand. “We maken in Duckstad heel veel mee en dat past gewoon niet allemaal in het onvolprezen blad of op de website. Deze Kwekker, eh… Twitter is een enorme uitkomst,” zegt Jos Beekman, een van redacteuren achter de Twittersoap van Duckstad. Waar je als abonnee eerder alleen op vrijdagmiddag de verhalen van Donald Duck las, is het nu mogelijk om de characters de hele week te volgen, en dat leidt tot meer engagement.


Boven Britt en Jort


Twee jaar geleden is Sanoma Media met Donald Duck op Twitter begonnen. Vanuit het besef dat Donald met zn tijd mee moet gaan. En vandaag is dus de 100.000ste follower een feit. Hiermee staat Donald Duck op plaats 75 van alle twitterende BNers, nog boven bijvoorbeeld Britt Dekker, Evers Staat Op, Jort Kelder en Gers Pardoel.


Briljante marketing


Dat ze in Duckstad aan het twitteren zijn geslagen wordt alom gewaardeerd. Sommige followers zijn zo blij met de hernieuwde kennismaking met Donald Duck dat ze meteen weer een abonnement op Het Vrolijke Weekblad hebben genomen. Briljante marketing dus, aldus radio-dj Michiel Veenstra, een van de grootste fans van Donald Duck weekblad en van het begin af aan een trouwe volger. En dat vindt ook social media specilaist Frank Snijders. Veel bedrijven kunnen leren van deze unieke manier van social media bedrijven.