26 juni 2014

3x droomduo: branded content & specials

Het juiste umfeld, een groot bereik en een nauwe samenwerking met de redactie: drie factoren die van grote invloed zijn op het succes van branded content. Themaspecials kunnen daarin een verrassende rol spelen, weet Greetje van de Pol, manager Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships.

Branded content werkt alleen als je het presenteert binnen het juiste umfeld. Waar zit je doelgroep en met welke thema’s zijn ze bezig? Naar welke content zijn ze op zoek, waar help je ze echt mee? Een slimme adverteerder gaat mee in die flow.

Juiste umfeld

Wat het juiste umfeld is, is voor ieder merk anders. Je kunt het voor jouw merk vinden bij de grote printtitels of online platforms, maar is je dat niet specifiek genoeg, denk dan ook eens aan thematische specials. Dat zijn specials die gaan over één onderwerp – gezondheid bijvoorbeeld, of personal finance – en die worden meegehecht in meerdere printtitels. Zo liften ze niet alleen mee op dat umfeld, ze voegen er ook iets aan toe: specifieke thematische informatie, relevant voor een grote groep betrokken lezers.

Groot bereik

Hoe meer mensen je bereikt met je branded content boodschap, hoe groter de kans dat die boodschap succesvol is. Een groot bereik is dus heel waardevol – iets wat een themaspecial bij uitstek te bieden heeft, doordat hij meegaat in meerdere titels.

Zo heeft de body & mind special Lieflijf een oplage van ruim 500.000 en een bereik van dik 2,3 miljoen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat dat bereik kwalitatief hoog is. 81% van de bereikte lezers geeft aan de special te herkennen en 93% heeft de special gelezen (uitgebreid 39%, gedeeltelijk 54%). Van de bereikte lezers zegt 87% bovendien de special te bewaren. Gemiddeld wordt Lieflijf gewaardeerd met een ruime 7. (Bron: Sanoma 2013)

Samenwerking met de redactie

Goede content maken is een vak apart. Het is dus slim om als merk de samenwerking op te zoeken met een redactie of andere ervaren contentmakers. Daar waar de belangen van een adverteerder en een redactie elkaar raken, ligt de bron voor succesvolle branded content. Bij titeloverkoepelende themaspecials werkt dat niet anders.

Lieflijf hoofdredacteur Sabina Bles: “In Lieflijf zoeken we heel nadrukkelijk de samenwerking met adverteerders op. Zij hebben vaak heel relevante informatie voor onze lezers – win voor ons! – en wij kunnen zorgen voor het juiste umfeld, een groot bereik en een redactionele presentatie – win voor de adverteerder. Zo zijn er in het verleden al tal van mooie samenwerkingen geweest. Ook met merken die op het eerste gezicht geen ‘makkelijk’ verhaal hebben. Want dat is nóg een unieke eigenschap van Lieflijf: wij schuwen taboes niet. Hoe precair een onderwerp ook is, er is altijd een goede manier te bedenken om erover te schrijven.”

Jouw branded content in Lieflijf

De titeloverkoepelende body & mind special Lieflijf heeft alles in zich om jouw branded content boodschap tot een succes te maken: het juiste umfeld door meehechting in Libelle, Margriet, Viva en Flair, een geweldig bereik van ruim 2,3 miljoen, en een redactie die graag samenwerkt met adverteerders. De najaarseditie van Lieflijf verschijnt eind september. Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships verzorgt de productie van Lieflijf en staat klaar om te beginnen. Wie weet met jóuw branded content boodschap?

Contact sales

Meer weten? Neem contact op met je accountmanager of via sales.nl@sanoma.com | 088 556 67 77.

Bekijk de video-boodschap van Lieflijf-hoofdredacteur Sabina Bles.