24 april 2014

5 tips voor succesvolle branded content

Branded content: iedereen wil er ‘iets’ mee, maar hoe zet je het in op een succesvolle manier? Greetje van de Pol, manager Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships, geeft vijf tips.

1. Weet waar je het over hebt

Het succesvol inzetten van branded content begint met weten wat het is – en wat het voor jouw merk kan zijn. Er zijn veel definities, maar bij Sanoma gebruiken we deze: branded content is een mengvorm tussen redactie en commercie. Een merk communiceert door middel van redactionele content, in de breedste zin van het woord. Branded content is dan ook niet aan één vorm gebonden. Welke content in welke vorm geschikt is, verschilt dus ook per geval.

2. Maak branded content relevant

Consumenten van nu zitten zelf aan het stuur: zij bepalen zelf welke informatie ze tot zich nemen. Dus alleen zenden van commerciële content is zinloos. Consumenten zijn op zoek naar content die iets toevoegt: relevantie, informatie, entertainment. Een slimme adverteerder gaat mee in de flow van de consument: naar welke content is hij op zoek, waar help je hem echt mee? Succesvolle branded content haakt in op die behoeftes en spreekt de taal van de doelgroep.

3. Wees geloofwaardig

Goede branded content blijft dicht bij de afzender. Bij het domein waarin hij opereert en bij de waarden waar zijn merk voor staat. Niemand gelooft immers een bakker die ineens technisch auto-advies gaat geven. Dus zorg voor geloofwaardigheid, wees authentiek en eerlijk. Ook is het belangrijk dat de naamsbekendheid van een merk goed is. Consumenten ervaren branded content als nuttiger en betrouwbaarder als ze de afzender kennen en erkennen als autoriteit.

4. Creativiteit is een middel, geen doel

Natuurlijk: een originele boodschap in een creatief jasje valt extra op. Maar creativiteit is nooit een doel op zich. Denk na over wat je voor jóuw merk wilt bereiken met branded content. Alleen opvallen en aandacht krijgen? Of wil je je merkwaarden versterken, mensen activeren of de aankoopintentie verhogen? Bij elk doel is een passende (creatieve) vorm van branded content te bedenken.

5. Ga een huwelijk aan

Branded content zet je bij voorkeur niet incidenteel in. Het kost immers tijd om consumenten te overtuigen van je relevantie en authenticiteit, net zoals het tijd kost een relatie met hen op te bouwen én te onderhouden. Langdurige partnerships werken dus beter dan tijdelijke campagnes.

Branded content bij Sanoma

De mogelijkheden om branded content in te zetten binnen het Sanoma portfolio zijn legio. Van advertorials en redactionele samenwerkingen – zowel print als online – tot events en co-creatie met lezers. Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships is gespecialiseerd in de productie van branded content.

Meer weten?

Neem contact met je accountmanager, of via sales.nl@sanoma.com / 088 556 67 77.

Bekijk twee recente branded content cases: van Histor en Optimel.