26 september 2013

50-plussers zouden reclames héél anders maken

Realistisch. En met herkenbare modellen. Zo zien 50-plussers reclame het liefst. Het Bindinc. Kenniscentrum deed een onderzoek. Resultaat: interessante do’s en don’ts.

Communicatie naar de 50-plusdoelgroep vergt een aparte aanpak in reclame-uitingen. Als 50-plussers het voor het zeggen hadden dan zouden reclames rustiger, herkenbaarder, eerlijker en realistischer zijn. Dat blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) onder 2.375 respondenten in de leeftijd van 50 tot 70 jaar. Als je geabonneerd bent op de – gratis – nieuwsbrief van het BKC ontvang je dergelijk nieuws als eerste.

Do’s en don’ts van reclame voor 50-plussers
In het onderzoek zijn 72 reclame-uitingen beoordeeld. De reclames zijn ingedeeld in acht productgroepen. Per productgroep zijn steeds vijf printadvertenties voorgelegd, twee banners en twee tv-commercials. Alle uitingen werden beoordeeld op de dimensies relevantie, empathie, entertainment, duidelijkheid, vervreemding en bekendheid. Op basis van het onderzoek kan een aantal do’s en don’ts worden beschreven waarop reclamemakers moeten letten als zij reclame maken voor de 50-plusdoelgroep.

Gezondheid scoort slecht
Uit de resultaten kwam naar voren dat de branche gezondheid het slechtste scoort op alle aspecten. Het beste scoorden reclames over vakanties en reizen. De televisiecommercial van Achmea ‘Birdy’ wordt met een 7.0 het hoogst beoordeeld door respondenten. Men vindt die grappig, leuk en origineel. Verder komen de printuitingen van Landal GreenParks (score 6,5) en Campina (score 6,5) goed uit de bus. Onrealistische en onherkenbare uitingen worden over het algemeen erg slecht beoordeeld. Het wordt daarom ook afgeraden om te veel gebruik te maken van modellen waarin de 50-plusdoelgroep zich niet kan herkennen of waarin ongeloofwaardige beloften worden gedaan.

Martine Bijl populairst
Gewone consumenten of burgers genieten de voorkeur in reclame-uitingen. Andere personen, zoals internationale sterren of bekende Nederlanders, worden door een ruime meerderheid niet graag in reclames gezien. Komen ze wel in uitingen voor dan is Martine Bijl de populairste Nederlandse televisiebekendheid en George Clooney de populairste internationale ster.

Whitepaper op presentatie?
Het onderzoek ’50-plusmarketing is een must! Communicatie: do’s en don’ts voor online, print en televisie’ is uitgevoerd in juni 2013 door onderzoeksbureau Veldkamp in opdracht van het BKC. Wil je de hele whitepaper ontvangen? Klik dan hier en vul het formulier in. Je kunt deze dan gratis aanvragen en/of downloaden. Meer informatie over het onderzoek of interesse in een presentatie op locatie? E-mail dan naar kenniscentrum@bindinc.nl.

Blijf aangehaakt
Wil je u ook op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen, discussies en (verder) onderzoek rondom de 50-plusmarkt? Meld je dan aan voor de zeswekelijkse nieuwsbrief van het BKC.