24 mei 2017

Accountmanager Jelte van Echtelt gaat voor een AMMA Award

Naam: Jelte van Echtelt
Leeftijd: 34 jaar
Woonplaats: Utrecht
Functie: Account Director

Hoofddorp, 24 mei 2017

Op welk moment ben je gegrepen door het salesvak? “Toen ik economie studeerde had ik een bijbaantje met het verkopen van krantenabonnementen op straat. Dat ging me bijzonder goed af. Ik had er lol in om mensen te triggeren en op die manier te beïnvloeden dat ze toch dat abonnementje van me kochten. Op een gegeven moment kwam ik in een verder gesprek met een van de voorbijgangers, die ik aan een krantenabonnement wilde helpen. Hij had een technisch bedrijf en vroeg mij direct of ik bij hem wilde werken. Tegelijkertijd kreeg ik ook nog een kantoorbaan aangeboden bij het bedrijf van de kranten: Pepperminds. Toen heb ik er toch voor gekozen om een sprong in het diepe te wagen en bij het bedrijf in de technische branche te gaan werken. Ik ben niet echt een techneut maar wist toch mijn targets ruimschoots te halen. Als je iets kunt verkopen waar je niet veel verstand van hebt dan is het wel duidelijk dat sales in je bloed zit. Maar op een gegeven moment wilde ik toch mijn talent benutten in een branche waar mijn hart echt lag. Dat was media en advertising. Lang verhaal kort, ik ging werken bij de Persgroep waar ik 5 à 6 jaar in dienst was. Daar begon ik op arbeidsmarktcommunicatie en stapte later over op advertising. In de loop van de jaren ben ik doorgegroeid in sales en uiteindelijk twee jaar geleden bij Sanoma terechtgekomen. Op dit moment ligt mijn focus vooral op finance. En daarnaast de loterijen. Al met al dus via, via in de sales terechtgekomen met een AMMA nominatie als recent hoogtepunt.”

Over die AMMA-nominatie gesproken. Hoe vind je dat? “Heel bijzonder. Helemaal omdat ik genomineerd ben door mediabureaus en adverteerders. Dat is natuurlijk een enorm mooie waardering voor waar je mee bezig bent. Binnen een bedrijf een prijs winnen is ook prachtig, maar als klanten en mediabureaus je aandragen voor een AMMA is dat helemaal te gek. Daar doe je het voor. Er waren 13 genomineerden waar uiteindelijk vijf van zijn overgebleven. En ik ben daar dus één van. Toen het bekend werd gemaakt in een livestream door Ruben Nicolai, ontplofte mijn telefoon zo ongeveer. Allemaal leuke berichtjes van collega’s, bureaus en klanten natuurlijk. Super gaaf. Ik kreeg ook een mail dat ik een korte speech moet hebben voor het geval ik hem ook nog win. Maar ja, wat zeg je dan? Zoiets kan je gewoon niet voorbereiden. Mocht het zover komen dan zie het dan wel weer.”

Waar is een (recent) wapenfeit waar je echt trots op bent? De eerste grote deal die ik hier sloot was voor VTwonen met Findio, waardoor eigenlijk een nieuwe pijler is ontstaan “VTwonen verbouwen of verhuizen” waarbij consumptief krediet centraal staat. Hiermee zetten we Findio vanuit Credit Agricole als nieuw merk in de markt. Hele gave, langlopende, campagne waar we heel druk mee bezig zijn op dit moment.’’

Wat zijn je ambities voor de toekomst? “Zoals gezegd, Findio is natuurlijk een mooie win. Daarnaast zijn we ook bezig om samen met NU.nl een nieuw domein op te zetten. Daarvoor zijn we nu op zoek naar partners die kunnen meebouwen en meegroeien in dit project. Dat gaat redelijk de goede kant op. Het plan is om in juni met het domein te starten. Dat ondernemende karakter van dit project vind ik echt heel gaaf. Met z’n allen goed nadenken en dan samen met een adverteerder iets neerzetten wat relevant en interessant is.”

Waar denk je dat het vak heengaat? “Het Nederlandse medialandschap is natuurlijk al een tijd flink in beweging. Kijk naar wat Mediahuis en Talpa bijvoorbeeld doen. Er gebeurt ontzettend veel. Wat je ziet is dat grote klanten vaak hun budgetten fragmenteren. Natuurlijk hebben ze hun traditionele mediabureau, maar het performance driven online deel brengen ze dan bijvoorbeeld onder bij specialistische bureaus. Nu zie je echter dat bureaus ook daar weer in investeren, om toch nog de full service te bieden, dus meerdere specialismes onder één dak. Ook adverteerders maken grote stappen. Kijk naar Ziggo, die zijn bijna zelf uitgever met alle kanalen die ze hebben en de content die ze maken. Waar het heen gaat? Ik denk dat er straks een paar hele grote exploitanten overblijven in Nederland. Vanuit mediabureaus denk ik dat er nog veel meer integraal samengewerkt gaat worden met onlinebureaus. Maar ook breder voorzie ik dat de samenwerking inniger wordt – adverteerders, bureaus en exploitanten zullen meer écht gelijkwaardige partnerships aan gaan.”

Welke rol gaat Sanoma invullen? “Naar mijn mening is Sanoma echt heel ver als het gaat om data. Dat dragen we redelijk goed uit, maar het mag nog wel wat prominenter. Ik merk bij sommige adverteerders dat het toch een beetje onbekend gebied voor ze is. Alle exploitanten zijn bezig met data. Aan de buitenkant is het voor een adverteerder dan vaak niet helemaal duidelijk waar het verschil zit. Elke exploitant heeft inmiddels een datamanagementplatform. Sanoma onderscheidt zich door haar veelzijdige data propositie, en zelfs een data only propositie te bieden aan klanten. Van een grootschalige trial tot een volledig data-gedreven campagne. In alle gevallen werken we nauw samen met klanten om creatie en data optimaal op elkaar af te stemmen zodat ze elkaar versterken. Tegelijkertijd helpt deze aanpak ons om weer nieuwe data op te doen voor de volgende stap in de campagne. Online zit echt in ons DNA en dat moet we adverteerders blijven vertellen. Data zal de komende jaren steeds belangrijker worden en Sanoma moet daarin het voortouw blijven nemen om adverteerders toegevoegde waarde te bieden. “

Over de Carl Lipp-prijs (Mediavertegenwoordiger van het jaar) Door middel van een enquête onder mediabureaus en adverteerders wordt in eerste instantie een shortlist van kandidaten samengesteld. De shortlist wordt opnieuw geënquêteerd waarbij de waardering wordt gevraagd op de genoemde criteria. De hoogste gemiddelde waardering bepaalt de winnaar en nominaties.

Criteria

  • Ambassadeur van medium
  • Goed media-advies
  • Verstand van het vak
  • Servicegericht
  • Denkt mee, draagt oplossingen aan
  • Pro-actief