11 maart 2013

‘Als kind was ik al gefascineerd door tv en media’

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van: Michiel Veugelers, senior portfolio director bij Universal Media.

Ik was tien jaar. Toen verslond ik… Toen was ik niet weg te slaan bij…
“Ik verslond de Donald Duck, en nu nog steeds, een van de weinige echte evergreens onder de tijdschriften. En niet weg te slaan was ik bij Medisch Centrum West, Knight Rider, Herenstraat 10, Battlestar Galactica, Dossier Verhulst, Dallas, Fame, The Muppet Show, The A team, Dynasty, Zeg eens Aaa en wat al niet meer. Volgens mijn moeder was ik als kind al gefascineerd door tv en media.”

Welke tijdschriften lees je nu en waarom?
“Privé heb ik abonnementen op Entertainment Weekly, Geek en Empire magazine, alles over film, boeken, muziek, comics en tv. Engelse en Amerikaanse bladen als Vogue, Vanity Fair, Total Film, US Weekly, OK, People, Arena Homme Plus, GQ, Details, Première, SFX, Interview en Heat haal ik bij de American Book Center op het Spui in de uitverkoop. En zakelijk lees ik natuurlijk Adformatie en verder alle bladen die relevant zijn om bij te blijven en  voor mijn klanten, van Grazia tot Glamour, van Nieuwe Revu tot Esquire en van delicious. tot Veronica Magazine. En natuurlijk guilty pleasure Beau Monde.”

Waar zit je vaak online? En mobiel? 
“Amazon, Play, Bol, MediaCourant, Facebook, Twitter, LinkedIn, Adformatie, Banksites, Pathé, Broadcastmagazines, zappen.blog, 9292OV, NS, Booking, Instagram, Pinterest, GetGlue, SKO Kijkcijfers, IMDB, NU, NOS, Variety, Marvel, HM, Youtube en Google niet te vergeten.”

En nog tijd voor tv ook?
“Ja, series op dvd of streaming: Dexter, Mad Men, Dallas, The Walking Dead, Homeland, The Killing, Downton Abbey. All time favorites zijn Pleidooi, 24 en Twin Peaks. Daarnaast probeer ik bij te blijven met wat er op de Nederlandse zenders gebeurt met DWDD, Journaal en RTL Nieuws (vooral met Jan de Hoop in de ochtend), Boulevard, Expeditie Robinson, TVOH, Ik vertrek, Het mooiste meisje van de klas, Nederlands drama, Honey Boo Boo op TLC, The Following, Ali B op volle Toeren, Obese, Paul de Leeuw, Divorce – te veel om op te noemen. En ik heb ook nog betaal tv-zenders Film1 en HBO, een Pathé Unlimited pas  en meer dan 1000 dvd’s, maar veel te weinig tijd.”

Welke media vind je echt heel knap gemaakt?
“Ik vind magazines als Libelle, Jan en Linda structureel van goede kwaliteit. Ben trots dat er een Nederlandse Vogue is. Een tv-programma als DWDD blijft na al die jaren boeien. En vergeet de bioscoop niet, met favoriete films als Crash. Tal van shows in het theater. En ten slotte de iPhone, iTunes, Facebook en het internet dat iedereen toegang geeft tot alles.”

Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?
“Ik vind niks zonde, we leven gelukkig in een vrij land en je kiest zelf wat, wanneer en waar je media wel of niet consumeert. En als niemand iets kijkt of koopt, dan stopt het vanzelf wel. Kijk naar de Aktueel.”

Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…
“Die is makkelijk, de Nederlandse Entertainment Weekly, een magazine, app en site.”

Hoe ziet de mediaconsumptie over tien jaar uit, denk je?
“Veel content digitaal via een scherm en aangedragen door vrienden of inspirators, dat kunnen personen zijn, maar ook merken. Merken zijn multimediaal en alleen de toppers blijven als fysiek product – magazine of dagblad – bestaan.”

Nog een goeie tip voor Sanoma?
“Nog meer synergie creëren tussen de print, digitale en tv-activiteiten en authentieke sterke merken blijven creëren en uitbouwen, zowel inhoudelijk als commercieel.”

Dank je, wat ga je nu lezen? Of kijken?
“Mijn mail.”