http://media.zie.nl/e/?v=m1nzdvlf8hc3&sanoma_poster_url=http%3A%2F%2Fmedia.zie.nl%2Fm%2Fm1nzdvlf8hc3_m.jpg

22 juni 2012

Automated trading groeit snel





Ons nieuwe inkoopplatform ADAPT is uniek in Europa. Adverteerders en mediabureaus zijn enthousiast. En we zijn alweer bezig met volgende lanceringen.

Automated trading, het geautomatiseerd via een veiling display advertenties inkopen, groeit enorm snel. Het IAB rapport eerder dit jaar liet zien dat het al 36% van de online besteding inneemt. Automated trading stelt adverteerders en mediabureaus in staat langdurige campagnes efficient in te kopen. Sanoma Media lanceerde in 2007 al een eerste versie van een Ad Exchange: IMX. De state of the art opvolger is sinds een maand live: ADAPT. Danny Kriesels vertelt.



Hoe gaat het met ADAPT sinds de lancering?



Enorm goed. Technisch loopt het platform gesmeerd en de aanvragen stromen binnen. Onze adverteerders en mediabureaus zijn enorm enthousiast over de nieuwe mogelijkheden en we krijgen ook positieve reacties terug uit de markt.



Nieuwe mogelijkheden?



Ja, ADAPT kan veel meer dan ons vorige systeem IMX. Naast het via CPC inkopen van display en text is het nu ook mogelijk op basis van CPM in te kopen. En we gaan nog een stapje verder door ook op basis van adverteerdersdata retargeting aan te bieden. Daarnaast zijn we ook aan het kijken naar nog uitgebreidere manieren om data aan te bieden via ADAPT. Maar gezien de cookiewet ontwikkelingen zullen we hier voorzichtig mee moeten zijn.



Gaat de adverteerder nu alleen maar nog via ADAPT inkopen?



Nee, dat verwacht ik zeker niet. ADAPT leent zich goed voor langdurige campagnes met standaardformaten. Je weet bij ADAPT namelijk niet wanneer je campagne uitgeleverd wordt en binnen welk Umfeld. De behoefte aan een specifiek Umfeld en bijzondere formaten zal altijd blijven bestaan. Dat geldt natuurlijk ook voor campagnes die je op een bepaalde dag of in een bepaalde week wilt laten draaien. We zien zelfs dat juist die premium campagnes beter werken als er een onderstroom is van een langdurige ADAPT campagne.



Hoe onderscheidt Sanoma zich van vergelijkbare platformen?



Er zijn eigenlijk geen platformen in Nederland en zelfs niet in Europa die kunnen wat wij kunnen. Bureaus die over de juiste techniek beschikken kunnen aankoppelen. Partijen die de techniek niet in huis hebben helpen we op weg door de producten rechtstreeks aan te bieden. Ons systeem is enorm geavanceerd, er vindt zon 65 miljoen keer per dag een veiling plaats en dat duurt maar 150 milliseconde per keer. Daarnaast maakt ons netwerk ons uniek; je bent bij Sanoma verzekerd van een kwaliteitsnetwerk. ADAPT werkt trouwens ook voor onze third party netwerken zoals SBS, KPN Vandaag, Scholieren.com en het MTV netwerk. Om die kwaliteit te bewaken is ADAPT ook scherp op de kwaliteit van de adverteerders en advertenties.



Is het nu af?



Automated Trading is enorm in ontwikkeling en als Sanoma willen we daarin voorop blijven lopen. Dus we zijn al weer druk aan het werk met de volgende lanceringen: ADAPT Audience, ADAPT Discovery en ADAPT voor mobiel. Maar daarover later meer.


Bekijk de explanimation.