11 mei 2016

AutoWeek pleit voor transparant schadeverleden bij occasions

AutoWeek heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de beschikbaarheid van de informatie over het schadeverleden van occasions. In veel gevallen blijkt het schadeverleden niet inzichtelijk te zijn voor de koper. Het schadeverleden van een auto kan de dagwaarde van een gebruikte auto flink drukken. Iets waar een consument in zijn aankoop zeker rekening mee zou moeten houden, echter moeten deze gegevens wél inzichtelijk zijn. Aangezien autohandelaren wel over deze gegevens beschikken door een eventueel schadeverleden eenvoudig op te vragen, pleit AutoWeek voor meer transparantie voor de koper. Door gebrek aan deze informatie lopen consumenten nu onnodig risico bij de aankoop van een occasion en bij eventuele latere inruil van de auto, terwijl een autobedrijf en een autohandelaar wel direct toegang hebben tot een eventueel schadeverleden.

Technisch is het eenvoudig om de informatie over het schadeverleden ook voor consumenten inzichtelijk te maken, deze transparantie wordt door leasemaatschappijen echter bewust tegengehouden. “Met het oog op restwaardes,” verklaart een woordvoerder van de Bovag, vereniging van autobedrijven. De overkoepelende organisatie van leasemaatschappijen, VNA, stelt “dat je van een consument niet kan verlangen dat hij dergelijke ruwe data naar waarde kan interpreteren.” Daarnaast bestaat de angst dat leaseauto’s onterecht een slechter imago krijgen, aangezien leaserijders elke schade moeten melden, terwijl particulieren er voor kunnen kiezen schades onderhands op te lossen. In zo’n geval staat de auto geregistreerd zonder schadeverleden, terwijl hij het wel heeft.

De kans een occasion te treffen met een schadeverleden is groot. In 2015 werden er 1,8 miljoen occasions verkocht, waarvan 1,1 miljoen door autobedrijven (bron: Bovag). Elk jaar worden 1,1 miljoen officiële schadetaxaties uitgevoerd. Schades die buiten het verzekeringscircuit om worden hersteld, bijvoorbeeld om het eigen risico niet te verliezen, zitten daar nog niet bij. Autodata, de leverancier van de gegevens waar autobedrijven mee werken, zegt dat een auto gemiddeld 1,4 keer schade oploopt.

Bovag laat weten zich opnieuw hard te gaan maken voor transparantie voor consumenten. Tot die tijd moeten consumenten blind varen op de eerlijkheid van de verkoper.

Een uitgebreid onderzoek naar het ondoorzichtige schadeverleden staat in editie 19 van AutoWeek, die op woensdag 11 mei verschijnt.