28 augustus 2014

Branded content is booming

In het eerste halfjaar van 2014 is al méér branded content ingezet binnen het Sanoma netwerk dan in heel 2013. Niet zo gek, vindt manager Commerciële Redactie Greetje van de Pol, want niemand kan meer om de kracht van branded content heen.

Branded content – op een aantrekkelijke manier relevante informatie delen met je doelgroep – is booming. Een blijvertje binnen het totale marketing-communicatiepalet. Advertorials, redactionele samenwerkingen, branded video’s, co-creatie met lezers en influencers: het zijn maar een paar voorbeelden van vormen waarin je branded content kunt gieten. In het eerste halfjaar van 2014 vielen drie trends éxtra op.

Trend 1. Branded content als kern van 360-campagnes

Een brede 360-campagne waarin alles draait om branded content: steeds meer merken zien de kracht daarvan in. Neem Nuon, die tips geeft om energie te besparen, zowel in print als online, en die lezers oproept hún ultieme bespaartip te delen. Of Zwitsal, die in samenwerking met Ouders van Nu content over babyverzorging brengt, en die lezers de Zwitsal producten zelf laat reviewen. In beide campagnes maakte branded content het merkverhaal letterlijk rond. 

Tip: profiteer optimaal van de gemaakte content door het (deels) meerdere malen via verschillende kanalen in te zetten. Zo kun je je doelgroep (of delen ervan) heel toegespitst benaderen, terwijl je als afzender toch overal één geluid laat horen.

Trend 2. Co-creatie met lezers en infuencers

Consumenten die elkaar overtuigen van de kracht van je product via Hettestpanel.nl. Bloggers van Blogtoday die hun volgers wijzen op iets nieuws in het schap. Veel adverteerders profiteerden dit jaar al van deze krachtige branded content vorm. Er kan immers niet op tegen oprecht enthousiasme van mensen die in het hart van de doelgroep zitten. Gebruikers worden fans, en fans worden ambassadeurs van je merk. Mond-tot-mondreclame anno nu!

Tip: omarm de eigenheid die lezers of influencers toevoegen. Dat betekent ook durven loslaten; je hebt als merk niet voor 100% invloed op de contentcreatie. Maar het resultaat is wel 100% authentiek, met dito impact op je doelgroep.

Trend 3. Branded content in de NU-app

Ruim 6 miljoen Nederlanders hebben de NU-app op hun smartphone of tablet staan. Het bereik van branded content via de NU-app is dan ook indrukwekkend. Eén van de best scorende branded content specials van dit jaar in de NU-app was er een over… zweten! Met korte, catchy artikelen, opvallende cijfers en weetjes over transpiratie, en tips om vervelende luchtjes te voorkomen. Afzender: Rexona. Een onderwerp met veel persoonlijke relevantie voor een grote groep mensen, prikkelend gebracht: precies wat werkt op NU.

Tip: speel in op de kracht van de verschillende mobiele devices. Zo leent tablet zich uitstekend voor videocontent, en op de smartphone is ‘snackable’ het devies.

Branded content bij Sanoma

Profiteer jij al van Sanoma’s netwerk om je branded content boodschap te brengen? De mogelijkheden om branded content in te zetten zijn legio. Van advertorials en redactionele samenwerkingen – zowel print als online – tot events en co-creatie met bloggers en lezers. Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships is gespecialiseerd in de productie van branded content.

Meer weten? Lees over de branded contentmogelijkheden de pagina Branded Content of neem contact op met je accountmanager. Ons salesteam kan je ook verder informeren: sales.nl@sanoma.com | 088-556 67 77.