2 september 2015

Branded content: (ook) de vorm telt!

Natuurlijk is de inhoud van branded content belangrijk, maar ook de vórm bepaalt voor een groot deel het succes. Wat zijn de meest succesvolle vormen? Greetje van de Pol, manager Commerciële Redactie bij Sanoma Marketing Partnerships, licht toe.

De perfecte combinatie tussen inhoud en vorm: dat is wat branded content zou moeten zijn. Greetje van de Pol: “Je boodschap kan inhoudelijk nog zo goed zijn, als je ‘m niet aantrekkelijk verpakt, sla je de plank mis en neemt niemand jouw informatie tot zich. Andersom geldt ook: is de vorm van branded content leuk, maar de inhoud niet goed, dan werkt dat eerder tegen je dan voor je.” Maar wat is dan die ideale mix van vorm en inhoud?

Listicles: waarom lijstjes werken

‘5 dingen die je moet weten over foliumzuur’ in Ouders van Nu. En ‘7 tips om energie te besparen’ op NU.nl. Lezers zijn dól op lijstjes oftewel listicles. De BBC zocht uit waarom en zette het – natuurlijk! –  in een lijstje. De belangrijkste redenen? Greetje: “What you see is what you get bij een lijstje. Omdat we al talloze keren eerder lijstjes hebben gelezen, zijn onze hersenen voorgeprogrammeerd om ze te verwerken. Bovendien speelt een lijstje in op ‘fear of missing out’. Als je niet klikt of doorleest, mis je wellicht iets interessants. Tot slot: voor lange artikelen heb je geen tijd, vind je. Maar dat korte lijstje kun je wél even lezen.”

Testimonials: zelf geprobeerd!

Je kunt als merk zelf vertellen over de goede eigenschappen van je product of dienst. Maar veel sterker is het als je klanten en gebruikers dat doen. De eigen ervaringen van ‘gewone’ consumenten, testpanelleden of bloggers – verwerkt in testimonials, test & tells, blogs en vlogs – hebben vele malen meer impact. Greetje: “Er kan niets op tegen oprecht enthousiasme van mensen die in het hart van de doelgroep zitten. Gebruikers worden fans, en fans worden ambassadeurs van je merk: mond-tot-mondreclame anno nu!”

Welke branded content vorm past bij jouw merk?

Of je nu kiest voor een listicle of een test & tell, een testimonial in print of een online blog: er is altijd een branded content vorm te vinden die past bij jouw merk en doelstelling. Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships is gespecialiseerd in de productie van branded content. Meer weten? Neem contact met je accountmanager, of via sales.nl@sanoma.com, 088 556 67 77.