22 mei 2014

Branded content op NU.nl: wat werkt?

Hoe zet je branded content succesvol in op een nieuwsplatform als NU.nl? Greetje van de Pol, manager Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships, over de do’s en dont’s.

Doen: kies een relevant thema

Het is de eerste ‘wet’ van succesvolle branded content: wees relevant. Alleen een commerciële boodschap zenden is zinloos, consumenten bepalen immers zelf wat ze tot zich nemen. Dat doen ze op basis van hún behoeftes: aan informatie, ervaringen van anderen of entertainment bijvoorbeeld. Denk je daarin mee, dan is de kans groot dat je de juiste snaar raakt.

Doen: inspelen op de actualiteit

Branded content op een nieuwsplatform zoals NU.nl heeft een actueel haakje nodig. Dat betekent niet dat je met ‘hard nieuws’ moet komen: aansluiten bij het seizoen of een evenement is ook actueel. Een goed voorbeeld is het delen van informatie over gezondheid en zorgverzekeringen aan het einde van het jaar, wanneer iedereen bezig is met de vraag ‘zal ik overstappen of niet’. Of denk aan artikelen over hooikoorts in het voorjaar, of over personal finance tijdens De Week van het Geld. Een kwestie van logisch timen dus.

Doen: maak het persoonlijk

Naast actualiteit zien we dat persoonlijke relevantie erg goed werkt. Daarbij draait het om de vraag of de content voor een grote groep mensen persoonlijk belangrijk kan zijn. Denk aan bespaartips voor je energierekening: geld overhouden wil iedereen wel! Of aan informatie over migraine en een nieuw medicijn daar tegen – veel mensen willen maar al te graag iets tegen die kwaal doen. We weten dat het delen van informatie over gezondheidsissues erg goed werkt op NU.nl, juist vanwege die persoonlijke relevantie.

Doen: durf te prikkelen

Hoe valt jouw branded content boodschap op tussen de vele nieuwsberichten op een platform als NU.nl? Simpel: door de lezer op dezelfde manier te prikkelen. Maak hem of haar nieuwsgierig. Durf te spelen met prikkelende koppen. Zorg ervoor dat je content leest als een nieuwsbericht, dus vermijd promotionele persberichtteksten, maar haal in plaats daarvan onderzoek aan, of citeer een (onafhankelijke) deskundige. En durf een statement te maken met je onderwerpskeuze, invalshoek en redactionele vormen (van interview tot how to’s en checklists). Alles om ervoor te zorgen dat de lezer niet om jouw branded content heen kan.

Branded content op NU.nl

Dé branded content propositie op NU.nl is de NU Special: minimaal acht artikelen rond een centraal thema, aangejaagd door een of meerdere contentblokken op de homepage van NU.nl of in de app (zowel mobile als tablet). De Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships verzorgt de productie van NU Specials.

Meer weten? Neem contact met je accountmanager, of via sales.nl@sanoma.com of 088-556 67 77.

Case

Bekijk een recente case waarin de NU Special een belangrijke rol speelde: Menzis case gezondheidsdossier.