25 mei 2012

Brocante en het succes van niche marketing





Brocante is (weer) hot. De brocante specials van ariadne at Home zijn een schot in de roos. En ook de site

Allesbrocante.nl

scoort enorm. Het verhaal van succesvolle niche marketing.

ariadne at Home is al ruim tien jaar het sfeerwoontijdschrift van Nederland, het is vrouwelijker en persoonlijker dan andere woonbladen. De kracht van het merk is de balans tussen poezie en nuchterheid. ariadne at Home laat de lezeressen dromen en genieten van wonen in een poetische sfeer – wat bereikbaar wordt met praktische en haalbare ideeen. Maandelijks bereikt het tijdschrift ruim 330.000 lezers en 35.000 bezoekers op de website.


Brocante als lifestyle


Binnen de lezersdoelgroep van ariadne at Home bevindt zich een groep lezeressen voor wie brocante een lifestyle is. Deze vrouwen dromen van een landelijk persoonlijk ingericht huis met Franse brocante of Scandinavisch antiek; licht, gezellig en gastvrij. Zij besteden heel veel tijd en geld aan het combineren van nu met de uitstraling van toen, om hun huis in een romantische, persoonlijke sfeer te brengen. Voor dit marktsegment bestond nog geen tijdschrift. Daarnaast wees search engine optimalization (SEO) uit dat er ook online enorm veel werd gezocht op het woord brocante. Daarnaast wees onderzoek naar zoekopdrachten uit dat er ook online enorm veel werd gezocht op het woord brocante.


Meteen uitverkocht


Reden voor de redactie van ariadne at Home om in 2010 in dit gat te springen en speciaal voor dit marktsegment een brocante special te ontwikkelen en uit te geven. Juni 2010 was de eerste special at Home Brocante een feit, in een oplage van 45.000 stuks. Met een prachtig resultaat: deze editie was helemaal uitverkocht! Een schot in de roos, de special richt zich duidelijk op het hart van de doelgroep: de brocante-liefhebber. Na dit enorme succes is besloten om vanaf 2011 de special at Home Brocante viermaal per jaar uit te geven, gelijklopend met de seizoenen.


Twaalf weken in de winkel


at Home Brocante bestaat uit 100 paginas vol inspirerende brocante woonideeen.

In elke editie vind je heel veel binnenkijken in de mooiste brocantehuizen, gevonden en opgeknapt, ideeen om zelf te maken, oud en nieuwe brocante meubels en accessoires, een brocante kalender, de beste (ook online) brocante adressen – ook in Belgie – brocante shoppingroutes, etc. De special ligt vanaf de eerste losse verkoopdag twaalf weken in de winkel, in zowel Nederland als Belgie. Daarnaast kan men m ook vooraf bestellen en los kopen via

Zester.nl

of via

ariadneathome.nl

.


Stijging van 75%!


En sinds 2011 kan men zich ook abonneren op de brocante specials, maar alleen als abonnee van ariadne at Home (dus een plus abonnement). Een abonnement op alleen de specials is niet mogelijk. Op dit moment heeft ruim 15% van de bestaande abonnees van ariadne at Home een plus abonnement op de brocante specials. Dit geeft ook weer aan hoe goed het past binnen de doelgroep van ariadne at Home.

De brocante specials hebben nu een drukoplage van 70.000 stuks per editie. Een stijging van 75% in oplage vanaf de start in 2010! Al met al verkoopt de brocante special gemiddeld 40.000 exemplaren (inclusief 5000 abonnees). Uitzonderlijk goed voor een niche uitgave en in de top 15 losse verkoop van Sanoma Media uitgaven. Van kannibalisatie op de reguliere uitgaven van ariadne at Home lijkt ook geen sprake te zijn.


Onderzoek naar zoekopdrachten leidt tot site


Onderzoeksresultaten naar zoekopdrachten wezen uit dat er online enorm veel werd gezocht op het woord brocante: zon 400.000 zoekopdrachten per maand! Daarom werd besloten om, naast het uitgeven van de specials, ook online in de brocante niche te springen. En zo werd

Allesbrocante.nl

geboren, de site waarop alle brocante staat.

In april 2012 had Allesbrocante.nl 107.000 bezoeken. Een index van 227! Meer dan een verdubbeling ten opzichte van april 2011. Puur op basis van organische zoekopdrachten. Allesbrocante bereikt hiermee 25% van de totaal aantal zoekopdrachten per maand.


Relevant adverteren: met succes!


Voor adverteerders is een mooi concept bedacht. Er worden links met namen van adverteerders in content op de site opgenomen. Hierdoor ontstaat hele relevante traffic. Adverteerders en/of webshops zien gemiddeld 1.000 bezoekers per maand vanuit Allesbrocante naar hun site komen.