29 maart 2012

Croma en het effect van de Libelle Zomerweek





Kopen eventbezoekers later sneller een product dat ze daar hebben gezien? Het antwoord is simpel: ja. Croma bewijst het weer eens met de Libelle Zomerweek.

Croma deed mee aan een effectiviteitsonderzoek voor elf A-merken dat onderzoeksbureau ExpoResult hield op de Libelle Zomerweek 2011. In totaal hebben we 830 bezoekers vragen gesteld die te maken hadden met merkbekenheid en -gebruik en productbekendheid en -gebruik, zegt Richard Montanus van EspoResult. Op het gebied van merkbekendheid is er voor grote A-merken niet veel te winnen, maar ten aanzien van productbekendheid, merkgebruik en productgebruik des te meer. Croma is een mooi voorbeeld omdat de resultaten vrij goed overeenkomen met de gemiddelde scores van de elf merken.


Hoge conversie


Het meest unieke is dat we de conversie van deelname aan een evenement in kaart hebben gebracht. En die is erg hoog. Verder leren we ook nog zaken over de deelname zelf. Zo hebben we kunnen aantonen dat bezoekers die de Croma mini-masterclass hadden bijgewoond een significant hogere koopintentie hadden dan de standbezoekers die dat niet hadden gedaan.


Altijd al interactief


Events bieden de unieke mogelijkheid voor merkactivatie. In een tijd dat merken en producten zich onderling steeds moeilijker onderscheiden, is activatie – het positief laden van het merk – van groot belang. Sinds de intrede van internet wordt veel gesproken over interactieve media, maar beurzen en events zijn dat al vanaf dat er marktplaatsen zijn.


Effecten evident


Een event hoeft niet a priori een goed middel te zijn binnen de totale marketingmix. Het moet passen binnen de doelstellingen. De effecten van deelname zijn evident, maar desalniettemin moet je altijd de vraag stellen: kan ik hetzelfde bereiken voor minder geld? Als het antwoord nee is, dan is een event een goed middel.