25 april 2013

Daphne Hockel van Leen Bakker: ‘We zaten direct op één lijn’

Sanoma werkt graag samen. Maar hoe gaat dat in de praktijk? Hoe bevalt dat? Daarom: de klant aan het woord. Dit keer is dat Leen Bakker. Hoofd Communicatie Daphne Hockel vertelt over de alweer jarenlange samenwerking met onze woonmerken.

“Wij zijn erg tevreden over de samenwerking met Sanoma en de resultaten tot nu toe. Na onze eerste deelname op de Woonbeurs van 2010, waarop we bijzonder veel goede reacties hebben ontvangen, zijn we intensiever gaan samenwerken met Sanoma. Dit deden wij door te adverteren in de woonbladen, maar ook door bijvoorbeeld abonneewervingsacties met een ‘call to action’ naar onze winkels en sponsoring van bepaalde projecten.”

Gezamenlijke collecties
“In 2011 hebben we voor de tweede keer deelgenomen aan de Woonbeurs en kwam het idee om samen een collectie te ontwikkelen. Uitgangspunten waren de visie van 101 Woonideeën en het motto dat Leen Bakker hanteert: ‘Leuk wonen hoeft niet duur te zijn.’ Deze sluiten naadloos bij elkaar aan. Het bijzondere was dat we direct op één lijn zaten over hoe we de samenwerking het beste vorm konden geven. Dat betekende niet alleen samen een exclusieve collectie neerzetten, maar die ook in allerlei uitingen terug laten komen. Op de Woonbeurs, in advertenties in woonbladen, lifestyle bladen, op onze vrachtwagens, in onze folders en natuurlijk online. We werken met korte lijnen en kleine teams waar we snel mee kunnen schakelen en daardoor konden we dit in relatief korte tijd realiseren. In september 2012 is de 101 collectie geïntroduceerd en sinds eind maart staat de Home and Garden collectie in de Leen Bakker winkels. Ook weer een mooie en goede samenwerking.”

We versterken elkaar
“Het werken met de mensen achter de woonlabels is erg prettig. We versterken elkaar met kennis en ervaring en zijn erg gemotiveerd om de samenwerking tot een succes te maken. Over de eerste resultaten zijn we erg tevreden in de ruimste zin, want niet alleen de verkopen tellen, maar ook de reacties van de klanten op deze samenwerking.”

Hoe het begon
De merken van Sanoma Home Deco zijn in de zomer van 2010 meegenomen in een grootschalig positioneringsonderzoek*, uitgevoerd door SmartAgent en Heydays, het Brand Strategic Research (BSR). Naast onze eigen merken zijn er ook zestien merken van adverteerders onderzocht, waaronder Leen Bakker. Het Markt en Merkonderzoek* is aan Leen Bakker gepresenteerd. Het bleek precies het juiste moment want Leen Bakker was bezig met een herpositionering. Leen Bakker werd gezien als betaalbaar maar ook traditioneel en wilde de merkwaarden herladen naar: eigentijds en actueel.

Strategische fit
101 Woonideeën zit in het rode ‘eigentijds/actuele’ kwadrant. Sanoma heeft samen met Leen Bakker gekeken hoe we samen meerwaarde kunnen creëren. Dit resulteerde in een uitgebreide redactionele samenwerking waardoor Leen Bakker de gewenste merklading kon bewerkstelligen.

Doel
Samen verrassende en bereikbare woonbeleving en producten onder de aandacht brengen met toegankelijke creativiteit

• Leen Bakker wordt expressiever, moderner en creatiever
• 101 Woonideeën wordt haalbaarder en leuker met Leen Bakker

Middelen samenwerking
1. Collectie gelanceerd op de Woonbeurs
2. 5000 goodiebags uitgedeeld door Leen Bakker in het huis van 101 Woonideeën met kortingsbon
3. Redactionele productie in editie 10 om collectie aan te kondigen
a. Uitwerking Woonwens in editie 12 van 101 Woonideeën
4. Facebook actie in Leen Bakker h-a-h folder: oplage ruim 5,4 miljoen, tweemaal ingezet
a. Maak kans op abonnement op 101 Woonideeën
b. Leverde 1779 likes en werd 308 keer gedeeld: 5.525 likes voor 101 Woonideeën op Facebook, Leen Bakker 20.911
5. Collectie ook opgenomen in de webshop van Leen Bakker

 

 

Resultaten
• De omzetdoelstelling voor de 101 collectie 2012 is gerealiseerd
• In 2013 uitbreiding productgroepen naar o.a. bedtextiel
• In maart 2013 ook gestart met licentie collectie Home and Garden
• 75% van de lezeressen waardeert de Leen Bakker 101 collectie en vindt het passen bij 101 (bron: De Product Waarderingsmonitor vanuit 101 Woonideeën)
• Leen Bakker is positief over de ingeslagen weg. In 2013 wordt gestart met imago-onderzoek voor metingresultaten
• Samenwerking is voor 3 jaar (aug 2015)

*Voor meer informatie over het Markt-en Merk onderzoek kun je contact opnemen met Marie Emma Vigeveno, marieemma.vigeveno@sanoma.com of 088 556 4422