31 januari 2020

De juiste foto dankzij AI-toepassing, Sanoma, Market Response en Triple

Al heb je nog zo’n scherp beeld van je doelgroep en je gewenste merkpositionering, het blijft een uitdaging om beeldmateriaal te vinden dat daar perfect bij past. Maar er is een oplossing: breng je doelgroep in kaart met BSR-leefstijlsegmentatie en laat kunstmatige intelligentie daar afbeeldingen aan koppelen. Zo weet je exact welke afbeeldingen in communicatie-uitingen jouw gewenste positionering zullen versterken.

Mediabedrijf Sanoma en innovatiespecialist Triple startten in 2017 een experiment om te kijken of machine learning kon helpen bij het interpreteren en categoriseren van foto’s. Het uitgangspunt daarbij was om een gestandaardiseerde dataset van afbeeldingen in te delen op de basisgevoelens vreugde, tevredenheid, woede en neerslachtigheid. Door verschillende algoritmes te testen en te vergelijken, kwamen de AI-experts van Triple tot een betrouwbare manier om dat voor elkaar te krijgen. Een mooi resultaat, zeker omdat het geautomatiseerd en voorspelbaar kunnen koppelen van basisemoties aan een afbeelding van toegevoegde waarde kan zijn bij het maken van content en advertenties.

Zou het vervolgens mogelijk zijn om die emoties aan merkwaarden te koppelen? Sanoma wilde de volgende stap zetten en afbeeldingen kunnen koppelen aan de drijfveren van consumenten. Zo werd ook onderzoekbureau MarketResponse bij het project betrokken, waarmee al samengewerkt werd voor de quality planning-tool die gebaseerd is op het BSR-model van het bureau. In het handzame e-book ‘Goed in beeld’ leggen we uit hoe het ambitieuze experiment om met kunstmatige intelligentie afbeeldingen te koppelen aan de positionering van verschillende mediamerken is verlopen. Het was een complex proces, maar het matchen van foto’s aan het model lukt, met een nauwkeurigheid van circa 70%. Tegelijkertijd moeten we constateren dat we creativiteit niet autonoom door een algoritme kunnen laten bepalen, het menselijke brein blijft belangrijk. Ook dat is goed nieuws, toch?

Zelf het resultaat ervaren is mogelijk. Triple bouwde BSR-iMatch, een online tool die foto’s voorziet van tags en de positie in het BSR-model laat zien. Klik door naar deze site voor een demo.

Beelden matchen met merkpositionering en mediamerken
De koppeling aan het BSR-model maakt het bovendien mogelijk dat beelden worden gematcht aan de positionering van productmerken en mediamerken. Dat maakt inzichtelijk of in te zetten beelden overeenkomen met de (gewenste) positie in het BSR-model en bij de waarde van de mediamerken waarin deze beelden worden verspreid. Benieuwd geworden? Maak dan een afspraak met jouw accountmanager bij Sanoma.