25 april 2013

‘De ontwikkelingen op internet vind ik fascinerend’

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van: Marion Westbroek, media director bij PHD Nederland.

Ik was tien jaar. Toen verslond ik…. Toen was ik niet weg te slaan bij…
“Wat ik mij kan herinneren is dat ik een abonnement had op de Tina en als ik televisie keek, dan waren dit vaak jeugdfilms en de serie Black Beauty. En ik was op jonge leeftijd al geboeid door reclame. Televisiecommercials trokken heel erg mijn aandacht en nu nog steeds.”

Welke tijdschriften lees je nu en waarom?
“Ik ben geabonneerd op LINDA., vtwonen en Veronica Magazine. Zakelijk gezien lees ik alle vakbladen. Ik blader alles snel en vakmatig door. Af en toe blijf ik hangen bij een interessant artikel, maar voornamelijk is het scannen op inhoud, vormgeving en advertising.”

Waar zit je vaak online? En mobiel?
“Op social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Foursquare en Pinterest. Google gebruik ik dagelijks, ik kijk en koop vaak bij online fashionshops, overnachtingen bij Booking.com, vliegreizen bij Transavia. Vakmatig ben ik vaak te vinden op Adformatie, Marketingonline, Marketingfacts, NU.nl tech, NieuweMobiel, Engadget, The Next Web, Business Insider Sai, Duthcowboys, Mobile Cowboys, Emerce, Adweek, Time.com en Mashable.com. En in tegenstelling tot een groot merendeel van de vrouwen doe ik niet aan gaming.”

En nog tijd voor tv ook?
“Ik betrap me erop dat dit steeds minder wordt. Tegenwoordig kijk ik vaak met de kinderen mee naar BNN programma’s zoals Proefkonijnen en 3 Op Reis en kijk ik nog wel eens een voetbalwedstrijd mee op Eredivisie.nl. Verder huil ik mee met drama-afleveringen van Over Mijn Lijk en Hello Goodbye. Ik kijk graag films, maar dan via KPN of op dvd. Ik hou van series zoals Dexter, Homeland en Breaking Bad. Vakmatig probeer ik wat mee te pikken van nieuwe programma’s om bij te blijven.”

Welke media vind je echt heel knap gemaakt?
“Alhoewel internet geen medium is, heeft de komst van internet echt het verschil gemaakt. Het biedt enorm veel ruimte voor initiatieven zoals crowdsourcing. Een mooi voorbeeld is de gecrowdsourcte film Life In A Day: op 24 juni 2010 kon iedereen die dat wilde een stukje van zijn of haar leven filmen en dat uploaden. Er kwamen 80.000 inzendingen, in totaal 5.000 uur film en dat is door Ridley Scott en Kevin Macdonald tot een film gemaakt. Dit jaar heeft Paul Verhoeven zo ook een film geproduceerd. Alleen de eerste drie minuten, geschreven door Kim van Kooten, waren bekend, maar wie schrijft de volgende drie minuten? En de volgende drie? Iedereen mocht meedoen. Op basis daarvan heeft Paul Verhoeven zijn film gemaakt: Steekspel.
De wereld wordt met internet steeds kleiner en doordat straks de hele wereldwijde bevolking online is, komen er steeds meer crowdsourcing platforms zoals Wikipedia en Waze. Daarnaast biedt internet steeds meer de ruimte voor persoonlijke initiatieven, zoals De Correspondent, een online platform voor kwaliteitsjournalistiek, van Rob Wijnberg. Deze ontwikkelingen vind ik erg fascinerend. Is het de kracht van het ‘merk’ Rob Wijnberg met zijn gevestigde redacteuren? Ik denk namelijk van wel. Ik denk dat merkpersoonlijkheden uiteindelijk krachtiger zijn dan merktitels zoals NRC, Volkskrant en Trouw.”

Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?
“Niets is zonde. Ik waardeer alle soorten media-initiatieven en als er geen vraag voor is, dan verdwijnt het vanzelf weer.”

Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…
“Vind ik lastig. Tegenwoordig stoppen ze alles in een smartphone. Waar je vroeger veel geld uitgaf voor hd beeld, foto’s en muziek, heb je het nu allemaal bij je, in je smartphone. Vele mediabelevingen ervaren we met ons mobiel. Dit innoveert nog meer naar gebruikersgemak (mobiel betalen) en connectie (Facebook Home).”

Hoe ziet de mediaconsumptie er over tien jaar uit, denk je?
“De behoefte aan entertainment, actualiteit en verdieping blijft, maar zal steeds meer digitaal op scherm worden geconsumeerd. Verder zullen social media hierin steeds meer een leidende rol  spelen. Nu gebruiken we het vooral om in contact te zijn met anderen, en ervaringen te delen en voor de actualiteit. Het zorgt ervoor dat ik snel op de hoogte ben en up to date, maar ik denk dat in de toekomst het steeds meer een sterk innovatiekarakter krijgt. Het gaat ons verrassen, biedt ons nieuwe trends en gemak wat we nu nog niet weten.”

Nog een goeie tip voor Sanoma?
“Koester de sterke merken en blijf innoveren.”

Dank je, wat ga je nu lezen? Of kijken?
“Nog even kijken wat de gespreksonderwerpen zijn bij  Pauw en Witteman…”