8 november 2013

“De stapel folders elke week in de brievenbus gaan vaak direct de prullenbak in”

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van: Niels Rijerse, director Online Media bij The Online Company.

Ik was tien jaar. Toen verslond ik…. Toen was ik niet weg te slaan bij…
“Poeh, lang geleden al… Als ik me goed herinner was dat de Donald Duck en kwam net de eerste MSX computer op de markt. Superinteressant natuurlijk!”

Welke tijdschriften lees je nu en waarom?
“Bij The Online Company op kantoor lees ik altijd Adformatie, Emerce, etc. Verder als ik thuis een gaatje vind de Quest of een auto/motor magazine. Interessante feitjes en auto- en motornieuws altijd interessant.”

Waar zit je vaak online? En mobiel?
“Online zit ik echt overal. De websites van onze opdrachtgevers, o.a. Miele, KPN en MediaMarkt, bezoek ik vaak met een zakelijke pet op. Verder bezoek ik vaksites om informatie en de nieuwste ontwikkelingen te volgen. Privé ben ik net als half Nederland veel te vinden op NU.nl, Marktplaats, FCupdate, etc. Mobiel ben ik vooral van het vluchtig informatie ophalen via de mobile site van NU.nl, LinkedIn en in het weekend toch ook de voetbalsites.”

En nog tijd voor tv ook?
“Zo af en toe, maar meestal in het weekend. Werktijden houden wat mij betreft niet op om half zes, vaak is ’s avonds als de kids op bed liggen een moment om de laptop weer open te doen en werk op te pakken waarbij je niet gestoord wilt worden. Als de tv dan toch aanstaat ben ik vooral te vinden op Discovery Channel en National Geographic. We synchroniseren trouwens voor een aantal van onze klanten hun tv campagnes met online advertising. Maakt qua advertising een sterke koppeling. Sinds kort is er ook een Netflix abonnementje thuis en heb ik HBO. Goed voor in het weekend!”

Welke media vind je echt heel knap gemaakt?
“Elk medium is in feite heel knap gemaakt. Een website, online creatie in HTML5 met dynamische koppelingen, de krant die dagelijks op de deurmat ligt met nieuwe content, weekmagazines die elke week weer nieuwe content verzamelen, tv, radio, etc. De passie van het team bij de opzet van de KPN Compleet campagne, creatie en media is hier een sterk voorbeeld van. Erg gaaf!”

Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?
“Zonde? Elke ochtend de krant lezen blijft voor mij in ieder geval een prettig begin van de dag. Daar kan een website niet tegenop. Ontbijtje, krant erbij, kop koffie. Helemaal top. Wat ik wel zonde vind is de stapel folders elke week in de brievenbus. Deze gaan vaak direct de prullenbak in. Regionaal online adverteren is toch niet zo ingewikkeld? Dat doen wij al in forse volumes met succes.”

Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…
“Een medium waarbij de consument veel meer in control is en dat gebaseerd is op relevantie. Uiteraard vanuit een digitale aanvliegroute. Dit is ook een onderwerp waar we intern uiteraard al druk mee aan de slag zijn. Je merkt ook dat dit bij onze opdrachtgevers steeds sterker leeft. Efficiency, veel minder irritatie en focus op relevantie.”

Hoe ziet de mediaconsumptie er over tien jaar uit, denk je?
“Alles digitaal en connected. Kijken we naar de consument, dan bepaalt die uiteraard zelf wel waar hij/zij de informatie vandaan haalt en waar de aankoop wordt gedaan. Dit gaat ook een mega impact hebben op de manier van adverteren en de werkwijze van huidige mediabureau’s en exploitanten. Leuke uitdaging dus!”

Nog een goeie tip voor Sanoma?
“Ik wil nog veel meer data beschikbaar krijgen om mijn online campagnes nog scherper te targeten… En de mogelijkheden tot contentintegraties, advertorials etc. kunnen wat mij betreft veel uitgebreider worden.”

Dank je, wat ga je nu lezen? Of kijken?
“Mijn e-mailbox. Die is alweer volgelopen.”