29 maart 2012

De toegevoegde waarde van Branded Content

Steeds vaker zetten marketeers Branded Content in: betaalde content verpakt in een redactioneel artikel. Lezers reageren positief op Branded Content en vinden het aansprekend. Maar is het ook een effectief communicatiemiddel? Sanoma Media deed hier onderzoek naar. Wat blijkt? Branded Content is wel degelijk effectief en voegt waarde toe. Ingrid van der Werf (sr. Research consultant bij Sanoma Media) licht toe.

Waarom een onderzoek naar Branded Content?
Sanoma Media doet veel met Branded Content, onlangs deden we onderzoek naar de werking ervan. Met de resultaten vergroten we ons eigen inzicht, kunnen we de klant weer beter adviseren en – ook heel belangrijk – houden we een vinger aan de pols hoe consumenten Branded Content ervaren.

Welke resultaten kwamen uit het onderzoek?
De belangrijkste insteek voor dit onderzoek was de vraag: hoe effectief is Branded Content online en in tijdschriften? De resultaten leren ons dat Branded Content effectief is en waarde toevoegt. Branded Content wordt in vergelijking met advertenties beter gelezen en daarmee wordt de boodschap beter onthouden. Dat blijkt onbewust invloed te hebben op de merkoverweging, die na het zien van Branded Content nog groter is dan na het zien van een advertentie.

Om Branded Content succesvol te kunnen inzetten moet wel rekening worden gehouden met een aantal belangrijke voorwaarden:
Een bepaalde mate van merkbekendheid is van belang, juist omdat het merk zo subtiel naar voren wordt gebracht.
Branded Content valt of staat met een goede creatieve invulling . Op basis van dit onderzoek hebben we zeven criteria ontwikkeld die hierbij kunnen helpen.

Bijvoorbeeld:
het bieden van inspiratie en tips,
iets geven om over te praten,
en relevant zijn.

Ook een passende link met de afzender is belangrijk, maar anderzijds dient men wel weer subtiel te zijn over de voordelen van het merk. Als aan deze criteria is voldaan, scoort Branded Content hoog. Consumenten willen het graag lezen en vinden het leuk en interessant. Ook scoort Branded Content hoog op betrouwbaarheid en geloofwaardigheid.

Wat is volgens jou het geheim van Branded Content?
Het is een combinatie van factoren: creatieve invulling, relevante en ook interessante inhoud en vooral hoe goed sluit dit alles aan op het medium waar je de Branded Content publiceert. Als alle puzzelstukjes op hun plek vallen, kun je consumenten echt toegevoegde waarde bieden.

Bekijk het complete onderzoek . Neem voor meer informatie contact op met Ingrid van der Werf, sr. Research consultant, via 088 556 56 10.