https://www.youtube.com/watch?v=PreJP_6SFic

20 februari 2014

Donald Duck populairst onder kids

94% van de kinderen heeft het afgelopen jaar een tijdschrift gelezen. Donald Duck staat bovenaan in bereik; maar liefst 81% van de kinderen leest het tijdschrift wel eens. Blijkt uit de NOM Kids Monitor.

GfK Intomart onderzocht in het najaar van 2013 het mediagedrag van 2.000 kinderen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar: van het gebruik van digitale apparaten, gamen, internetten, televisie kijken, radio luisteren, lezen van kranten en tijdschriften, bioscoopbezoek tot het gebruik van sociale media.

94% leest tijdschrift

Opvallend is de hoge score als het gaat om printgebruik. Maar liefst 94% heeft het afgelopen jaar een tijdschrift gelezen. Bij de weekbladen staat Donald Duck bovenaan in bereik met 80,6%. Donald Duck is bij jongens èn meisjes in alle leeftijdsgroepen het populairst. Maar liefst 81% van de kinderen leest het tijdschrift wel eens. Het bereik per gemiddeld nummer is 34%.

Geef je dromen de ruimte

Donald Duck bestaat al meer dan een halve eeuw. De unieke formule is in al die jaren nauwelijks gewijzigd. Dat wil niet zeggen dat het blad niet veranderd is; Donald Duck gaat met zijn tijd mee. Dit jaar staat het thema ‘Geef je dromen de ruimte’ centraal om kinderen te motiveren hun droombaan na te streven. Elke maand staat op ludieke wijze een BN’er en diens beroep centraal, variërend van topsporter, chefkok, astronaut, model tot dj. Deze maand heeft ‘Sterren in Duckstad’ een Olympisch tintje met Sven Kramer. Daarnaast heeft Donald Duck een nieuwe tv-commercial met voetballer Dirk Kuyt in de hoofdrol.

Suzan Schouten, uitgever Kids & Teens bij Sanoma: “Doorzettingsvermogen en discipline zijn in deze hectische 21ste eeuw meer dan ooit nodig om als kind bij te blijven, maar ook om later je droombaan te kunnen realiseren. Met Donald Duck en voetballer Dirk Kuyt willen we daar graag op aanhaken. Dirk Kuyt is wat ons betreft HET voorbeeld idool voor veel kinderen in Nederland en past perfect bij het thema en bij het vrolijke weekblad. Het thema past ook perfect bij het welbekende motto van Walt Disney zelf: If you can dream it, you can do it.”

Contact

Wil je meer informatie over het NOM-onderzoek of Donald Duck? Neem dan contact op met Kim Luykx, B2B marketeer, via 088 556 9667 of kim.luykx@sanoma.com.