15 mei 2012

Een half miljard mobiele pageviews per maand





Het aantal pageviews op het mobiele netwerk van Sanoma Media is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Waren het in april 2011 nog een ruime 200 miljoen pageviews, een jaar later lezen de miljoenen bezoekers van mobiele en tablet platformen meer dan een half miljard pageviews per maand. Daarmee is mobiel niet meer weg te denken uit het Nederlandse medialandschap.


De meeste pageviews worden nog steeds door iPhone gebruikers (50%) gegenereerd, maar Android bezoekers leveren ook een aardige bijdrage met 37%.

Het Android gebruik laat daarmee ook een steile groeicurve zien. De rest van de pageviews zijn versnipperd over diverse platformen.

89% van het mobiele verkeer komt ook daadwerkelijk van een smartphone, 11% door een tabletgebruiker.


Intensief gebruik, bijna 24/7


Bij analyse van het gebruik blijkt dat men bijna op elk moment van de dag en nacht gebruik maakt van mobiel internet. Alleen tussen twee en zes uur s nachts is er weinig activiteit. Opvallend is dat sport- en autoplatformen een extra hoge piek laten zien tijdens lunchtijd en dat fora en shopping apps op het gebied van fashion en beauty veelvuldig s avonds worden gebruikt. Nieuws lezen en delen gebeurt de hele dag door.

Tim Akkerman, business developer mobile: We zagen in onze marktanalyse dat het mobiele gebruik in 2011 explosief groeide en het lijkt er sterk op dat die groei zich in 2012 even zo hard doorzet.


Demografie NU.nl mobiele bezoekers


Uit het recente demografie onderzoek van Sanoma Media Insights blijkt dat het aantal vrouwelijke bezoekers van de NU.nl mobiele platformen is gestegen van 24% in 2010 naar 32% in 2012. Studenten gebruiken met name de mobiele website en de Android app, ondernemers juist vaker de iPhone app. Het merendeel van de NU.nl iPhone en Android bezoekers lijkt in grote lijnen op elkaar: ze zijn hoogopgeleid, samenwonend en hebben een kind. Wel verdient de iPhone gebruiker iets meer (bovenmodaal) en ligt de leeftijd iets hoger (35-49 jaar).


Succesverhalen


Sanoma Media heeft inmiddels mobiele platformen in verschillende segmenten, zoals nieuws, fashion, sport, automotive, home deco, food en kids. De meest populaire platformen, gemeten naar pageviews, zijn:

1.

NU.nl

(iPhone, Android, WindowsPhone, Blackberry)

2.

NUsport

(iPhone, Android)

3.

Hockey.nl Standenmonitor

(iPhone, Android)

4. AutoWeek (

iPhone

,

Android

)

5.

Viva forum

(iPhone)

6.

WTF.nl

(iPhone, Android)

Betaalde apps of apps met in-app aankoopmodellen die het goed doen zijn:

Tijdschrift.nl

(iPad),

Nijntje

(iPad en iPhone),

Lekker

(iPhone) en de

fun4kids apps

(iPad en iPhone).

Door het grote bereik en de unieke advertentiemogelijkheden op mobiel is het mogelijk bijzonder effectieve campagnes te draaien. Advertenties worden op mobiele platformen ook nog eens beter gewaardeerd. Een goed voorbeeld hiervan is het inzetten van geo targeting, dat biedt binnen het juiste Umfeld tot een wel 4 keer zo hoge CTR dan standaard mobiele campagnes.