12 december 2013

‘Elk huishouden zou iets van vtwonen in huis moeten hebben’

Wie is Carlein Kieboom, als persoon en als hoofdredacteur?

“Een voorbeeld van ‘living the brand’, zo zou je mij wel kunnen noemen. Het merk vtwonen staat heel dicht bij me, het raakt me. Ik ben al jaren fan van vtwonen, het heeft een heel fijne, eigen signatuur. Of ik een vtwonen-huis heb? Mensen en kinderen vinden het altijd plezierig om bij ons –manlief, onze drie kinderen en ik – over de vloer te komen. Gezellig en een warme sfeer is wat ik meestal te horen krijg van onze vrienden als ze over ons huis praten. Een vtwonen-huis bestaat trouwens niet; een huis is altijd een mix & match van persoonlijke spullen. vtwonen is stijlmeester en smaakmaker en helpt je bij het ontwikkelen van jouw eigen smaak. Want de bewoners en de verhalen achter hun spullen maken het interieur. Je huis is geen toonkamer, maar een veilige plek waar je je fijn voelt. Er moet een ziel, een shotje geluk in zitten. Als hoofdredacteur ben ik wat ik graag ben: een spin in het web. De interactie met mensen, intern en extern, maakt deze job zo ontzettend leuk. Als hoofdredacteur van vtwonen mag ik doen waarvan ik altijd al droomde, want mijn hart ligt bij wonen.”

Je bent gaan werken voor een gevestigd merk. Hoe ga je daar je eigen invulling aan geven?

“Er is zo ontzettend veel mogelijk met het merk vtwonen. Het blad is en blijft een krachtig medium en we zijn actief op veel andere podia: op social media als Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, online natuurlijk met onze website, als e-commerce-partij met een eigen webwinkel en als woonlabel met de vtwonen huiscollectie, die we samen met onze licentiepartners altijd weer vernieuwen en uitbouwen. Ik zie het als een uitdaging om het merk vtwonen te ‘stretchen’, om vtwonen nog groter en bekender te maken, op allerlei platforms. Daarbij is het ontzettend belangrijk om te kijken welk platform en welk medium voor welke content het beste werkt. Het mooie is natuurlijk dat we die content zelf maken, dat is onze kracht.”

Hoe zie jij de rol van content in de toekomst?

“Zelfgemaakte content is onderscheidend en leidend. Daar bedoel ik mee dat wij als contentmakers een gidsfunctie hebben. Oók als we bestaande content van anderen cureren. Alles wat je als vtwonen-fan te zien krijgt, of dat nu in het blad, op de website, via social media, in onze webwinkel of bij de fysieke verkooppunten is, gaat door de vtwonen-filter en krijgt daarmee een bepaalde lading, een keurmerk zou je kunnen zeggen. Om onze content te verspreiden maken we natuurlijk ook gebruik van andere kanalen dan onze eigen platforms. Bloggers, maar ook adverteerders die verder kijken dan hun eigen merk spelen daarin een belangrijke rol.”

Heeft vtwonen veel fans?

“Heel veel! De getallen: behalve de meer dan 100.000 lezers van het tijdschrift hebben we bijna 25.000 Facebook-vrienden, 20.000 Twitter-fans, 10.000 volgers op Instagram en 12.000 op Pinterest. Onze website trekt meer dan 200.000 unieke bezoekers per maand. En we willen groeien natuurlijk. Vanuit de makers van vtwonen/de redactie, waaronder ikzelf natuurlijk, zijn we ook persoonlijk actief op social media, maar hebben we individueel niet dit soort aantallen volgers hoor.”

Hoe heb je je eerste Woonbeurs Amsterdam ervaren?

“Als één groot feest. Op de Woonbeurs komt vtwonen echt tot leven, als een 360 graden woonbeleving. De afgelopen editie was dat voor de volle honderd procent. Behalve een beleving was het ook een afspiegeling van de tijdgeest vond ik, met veel aandacht voor ambacht. Een stijlenmix van industrieel en landelijk wonen. Warm, puur en natuurlijk. Het vtwonen woonbeurshuis, de vtwonen barn, barstte van de activiteiten, waardoor er ontzettend veel leven in de brouwerij ontstond. Er werden meubels gemaakt, T-shirts bedrukt, er werd brood gebakken, muziek gedraaid, keramiek gemaakt en baarden getrimd. Het was een ware beleving. Ik kijk nu al uit naar de volgende editie!”

Wat wil je adverteerders meegeven?

“De traditionele, platte vorm van adverteren – hier heeft u een lege pagina in ons blad, wij plaatsen uw boodschap en u betaalt – is voorbij. Samenwerken heeft de toekomst. We worden meer en meer sparringpartners van elkaar, waarbij redactie en commercie meer vervlecht zullen raken. Ik wil graag gezamenlijk optrekken met onze commerciële partners. Die verbintenis moet wel een natuurlijke match zijn. Geloofwaardigheid en authenticiteit zijn daarbij belangrijke waarden.”

Wat betekent ‘een huis is om te vtwonen’?

“Het merk vtwonen is er voor iedereen, voor elk huis. Het biedt de consument – via het blad, de site, social media, de huiscollectie – alles waarmee je je huis jouw huis kunt maken, een basis voor allerlei stijlen. Hoe je je interieur kleurt en invult is natuurlijk aan jou, jij creëert je eigen huis. Daarom zijn onze binnenkijkers ook zo populair: dat zijn namelijk echte huizen van echte mensen. vtwonen wil graag een grote groep mensen aanspreken, van starters met een beperkt budget tot gezinnen met opgroeiende kinderen tot de groep van vijftigplussers die weer heel andere woonwensen hebben. Ik wil er naartoe dat als iemand met een woonvraag zit, bijvoorbeeld “Waar vind ik een budgetvriendelijke vloer?”, altijd bij vtwonen uitkomt. Daar liggen onze kansen als merk. Ik vind dat elk huishouden wel iets van vtwonen in huis zou moeten hebben. Daar gaan we heel hard aan werken, om dat te bereiken.”

Contact

Wil je meer informatie over vtwonen, of wil je adverteren? Neem contact op met het Sanoma salesteam: 088 556 7777 of mail naar sales.nl@sanoma.com.