30 augustus 2012

‘Elke reclamecampagne moet sexy zijn’

“Juist nu kun je opvallen met spraakmakende campagnes. Maar er is te weinig lef.” Nieuwe rubriek: Daar ben ik jaloers op. Reclamecreatieven over hun vak. Lodewijk Varossieau, partner en creative director van SuperRebel.com, trapt af.

Wat vind je het mooiste dat je zelf ooit gemaakt hebt?
“Van Gils menswear: Strictly for Gentlemen. In samenwerking met Carli Hermes.”

Welke recente uiting of campagne maakt je jaloers?
“Ik ben niet jaloers, dat is de slechtste eigenschap die je kan hebben. Maar erg goed vind ik bijvoorbeeld The Economist pissed me off.”

Waarom?
“Die blijven consistent spraakmakende uitingen maken.”

En wat zet je op twee en drie?
Love Boat van Centraal Beheer en Bavaria met Hugh Hefner.

Wat vind je van de huidige reclamecreativiteit in het algemeen?
“Ik vind dat ideeën te complex zijn en dat er veel te weinig lef is. Juist nu kun je opvallen met spraakmakende campagnes. Verder vind ik dat campagnes te veel versplinterd worden over de vele mediatypen. Hierdoor worden merken onzichtbaar. Als merk is het soms goed om één medium te claimen en aan te vullen met diverse andere media. Daarom is het zinvol al in een vroeg stadium met bijvoorbeeld Sanoma aan tafel te gaan. Als bureau doen wij dit regelmatig.”

Wat zou er anders moeten?
“Simpelere ideeën, meer lef, slimmere mediaplanning, meer aandacht voor design, fotografie en typografie. Iedere campagne moet er sexy uitzien. Of het nu een briljant of middelmatig idee is.”

Aan welke campagnes heb je zelf zoal meegewerkt? Wat was de grootste uitdaging?
“Iedere campagne is een uitdaging. Want je bent zo goed als je laatste werk. Daarom leggen we de lat steeds weer hoger. Ik ben betrokken geweest bij heel veel succesvolle campagnes. Het mooie van het nieuwe medium Pinterest is dat je ze er heel mooi en overzichtelijk kan verzamelen. Zie hier de link: http://pinterest.com/varossieau/.”

Als we je vragen iets te maken voor Sanoma, welk merk zou je dan kiezen? En waarom?
“Ik denk NUsport. Dit platform heeft offline en online nog veel meer potentie. Maar er zijn veel meer merken waar meer in zit.”

Als ik dit vak niet zou doen, dan zou ik het liefst…
“Een eigen bier- of champagnemerk lanceren.”

En, nog iets op het creatieve hart?
“Het is mijn doel om SuperRebel.com binnen vijf jaar van nu een positie in de top 10 van meest creatieve bureaus in Nederland te bezorgen. Met creatieve campagnes die ook commercieel zeer succesvol zijn. Als dat niet lukt, dan heb ik gefaald.”