16 januari 2014

Flow viert vijf jaar groei tegen de crisis in

Flow groeit gestaag door. Toen het tijdschrift vijf jaar geleden voor het eerst van de persen rolde, sloeg net de crisis over naar Nederland. Toch stijgen sindsdien de oplages en groeit het merk, ook internationaal en online.

Flow mag zich een van de weinige in oplage stijgende bladen noemen in een sterk krimpende markt. “Onze vernieuwende aanpak en onderwerpskeuze passen goed bij de tijdgeest,” zegt creative director Irene Smit. “We hadden het gevoel dat er behoefte was aan een tijdschrift dat je op een andere manier naar het leven laat kijken. Dat gevoel blijkt te kloppen.” Collega creative director Astrid van der Hulst: “Zo kijken wij ook op een andere manier naar het maken van een tijdschrift. Pas hebben we nog het Book for paper lovers gemaakt, een tijdschrift zonder artikelen, maar met 150 paper goodies. Speciaal om ons vijfjarig succes te vieren.“

Groei over de grenzen
En Flow is ook succesvol over de grenzen. De eerste, door Flow zelf gedistribueerde, Engelstalige editie verscheen begin 2013 in een oplage van 5.000. Vanaf 2014 verschijnt de internationale editie vier keer per jaar in een oplage van 20.000. En dankzij een licentie deal met Gruner + Jahr ligt vanaf november de Duitse Flow in de schappen in een oplage van 110.000.

   Brand director Joyce Nieuwenhuijs: “Internationaal liggen er dus ook voldoende kansen en hebben we grote plannen om de wereld verder te gaan veroveren. Verdere groei van de internationale oplage in de Verenigde Staten, Canada en Australie ligt voor de hand. Zo heeft Barnes & Nobles haar aantal verkooppunten waar Flow wordt verkocht verdubbeld van 250 naar 500. En is er actieve interesse uit Japan.”   

Groei online
Naast de groei in print wint Flow ook online terrein. De internationale iPad app van Flow wordt al zeven maanden lang gemiddeld bijna 150 keer per dag gedownload, meer dan 38.000 keer in totaal. De online fanbase breidt zich uit met meer dan 40.000 likes op Facebook, 19.000+ followers op Twitter, 8.000+ followers op Instagram en meer dan 52.000 unieke bezoekers van het Flow blog.

Joyce Nieuwenhuijs: “Momenteel werken we hard aan onze plannen voor de verdere digitale transformatie om klaar te zijn voor de toekomst.”

Astrid van der Hulst: “Het mooie is dat print en digitaal elkaar niet bijten maar elkaar versterken bij Flow. Voor ons is digitaal een geweldige manier om te connecten met creatieve mensen wereldwijd.”

Het Book for paper lovers bevat briefpapier, vouwenveloppen, stickers, labels, ansichtkaarten, posters, cadeaupapier, kleurplaten, fortune tellers, een slingertje, een pop-up en nog veel meer. Het is verkrijgbaar in het tijdschriftenschap en te bestellen op www.flowmagazine.nl voor € 14,95.

Meer informatie over Flow

Neem voor meer informatie over Flow contact op met Joyce Nieuwenhuijs, Brand Director Flow, 088 556 4746 of joyce.nieuwenhuijs@sanoma.com.

Flow iPad                                             

 

Flow book for paper lovers