25 april 2012

‘Gevoel van de consument’ genomineerd

Als je meer weet over hun emoties kun je consumenten effectiever bereiken. Sanoma deed er vernieuwend onderzoek naar: Het gevoel van de consument . Resultaat? Een nominatie voor een AMMA in de categorie Hans du Chatinier-prijs voor professionals.

Marketeers willen bruikbare insights, om zodoende steeds relevanter te kunnen zijn voor consumenten. En daarbij is het vooral belangrijk om de diepte in te gaan. Welke rollen vervullen mensen, wat doen ze op verschillende momenten van de dag, wat voelen ze daarbij, welke fricties komen ze tegen, welke behoeftes hebben ze, welke merken gebruiken ze? Vanuit dit gegeven is het onderzoek Het gevoel van de consument ontstaan.

Emotie-economie
Bij dit onderzoek, uitgevoerd door InSites Consulting, is ervoor gekozen om de focus op emoties te leggen. Emoties worden steeds belangrijker. We leven meer en meer in een emotie-economie en emoties spelen bij alle koopbeslissingen de hoofdrol. Bovendien draait communicatie om emoties; meer kennis over emoties kan marketeers helpen effectievere communicatie te maken.

Enorme database
Sanoma Media heeft met Het gevoel van de consument een nieuw – breed en diepgaand – onderzoek uitgevoerd waarvan de markt kan profiteren. Het heeft een enorme database opgeleverd, waarin activiteiten, emoties, merken, media, behoeften en fricties aan elkaar gelinkt kunnen worden.

Praktisch toepasbaar
Om in aanmerking te komen voor een AMMA-nominatie moet het onderzoek voldoen aan criteria als: vernieuwend, praktisch toepasbaar en gebaseerd op een valide methodologie. De AMMA Awards worden op 10 mei uitgereikt.

Online community
In totaal hebben 3.000 respondenten 8.246 momenten gekoppeld aan emotie, merken, media, behoeftes en fricties. Hierna werden 100 deelnemers in een online community gevraagd om interessante resultaten van de kwantitatieve studie verder te duiden door middel van crowd interpretation. De combinatie van onderzoeksmethoden zorgt voor een databestand waaruit zowel cijfermatige als verhalende gegevens te halen zijn.

Vijf kernadviezen
De inzichten uit dit onderzoek leiden tot een vijftal kernadviezen voor relevante en aansprekende communicatie. Deze zijn in eerdere nieuwsbrief aan bod gekomen en zijn hier te vinden.

Presentatie
Een deel van de resultaten van het onderzoek Het gevoel van de consument is beschikbaar in de vorm van een presentatie. Kijk hier .