26 juli 2016

Honderden wandelaars en toeschouwers livestreamen Vierdaagse op NU.nl met de NUlive-app

Afgelopen week hebben honderden wandelaars en toeschouwers meegeholpen aan een livestream van de Nijmeegse Vierdaagse op NU.nl met behulp van de NUlive-app.

Net als vorig jaar liep een redacteur van NU.nl mee in de Vierdaagse. Via NU.nl was het hele wandelevenement te volgen door de ogen van NU.nl redacteur Jules Jessurun. Hij vertelde wat er gebeurde en interviewde wandelaars met bijzondere verhalen. Daarnaast hielpen lopers en toeschouwers van de Vierdaagse mee om via de NUlive-app het grootste user-generated verslag van de honderdste editie van de Vierdaagse te maken.
 
Na de oproep om mee te werken stroomden de aanmeldingen binnen. “Wat een geweldig initiatief” en “laat maar weten hoe ik kan helpen” waren de reacties. De suggesties voor bijdragen liepen uiteen van het dagelijks streamen van de ervaringen, tot het delen van bijzondere momenten zoals het masseren van lopers en de unieke beelden die NU.nl live uit kon zenden van toeschouwers die een rondvlucht maakten boven het parcours van de Vierdaagse.

Het live-verslag is in de afgelopen dagen in totaal bijna honderdduizend keer bekeken. Compilatie van de live beelden bekijken.

Over NUlive

NUlive is een livestream-app die in samenwerking met TNO en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek is ontwikkeld. Via de app kunnen ooggetuigen van nieuws (zoals een brand) en bezoekers van evenementen (zoals de Vierdaagse) beelden live naar de redactie van NU.nl sturen. Deze beelden komen binnen in de regiekamer van NU.nl, waar de redactie een selectie maakt van de meest interessante beelden. Ook staat de redactie in contact met de streamers, via een koptelefoon,

NU.nl heeft als grootste digitale nieuwsmerk van Nederland zo’n 5 miljoen unieke bezoekers per maand. Met deze aantallen zou je kunnen zeggen dat NU.nl in potentie 5 miljoen live-reporters heeft rondlopen in Nederland. Voortbordurend op NUlive gaat NU.nl later dit jaar groter inzetten op user-generated content.