21 november 2013

‘Ik ben gefascineerd door de power van blogs’

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van: Elja Polak, head of digital bij MEC.

Ik was tien jaar. Toen verslond ik…. Toen was ik niet weg te slaan bij…
“Toen ik tien was had ik een lidmaatschap op de Boing, een voetbalstripblad. De EK generatie van ´88 – dat waren mijn helden. Daarnaast hadden wij de leesmap en zodra die binnenkwam las ik die van voor tot achter. Zo ook de Panorama en de Nieuwe Revu. Spannend vond ik dat. Maar met Kerst las ik al het nieuws van Pasen, want erg actueel was die map niet.”

Welke tijdschriften lees je nu en waarom?
“Ik heb een zwak voor Carros, de emotie, historie en romantiek achter een classic car raken me. De specs van de motor en de topsnelheid doen me niets. Daarnaast lees ik de Adformatie, maar het lukt me tegenwoordig om die tijdens het koffie zetten al uit te hebben. Het is soms net de Privé. Guilty pleasure: roddelbladen lezen op vakantie en dan aan het eind van de week een quiz met elkaar doen of je alle feiten over Geer, Raf en Syl nog weet.”

Waar zit je vaak online? En mobiel?
“Ik ben een digital newsjunk, niet alleen vanuit passie voor het vak maar ook omdat ik niets wil missen. Meeste tijd spendeer ik op mijn smartphone. Meerdere keren per dag check ik via apps NU, AD, Teletekst (!), Facebook, Twitter, Instagram en ook personalized news apps als Zite en Flipboard. Mobiel neemt de meeste tijd van mijn online consumptie in. Nespresso-aankopen, gedeelde boodschappenlijsten en muziek luisteren via Spotify. Guilty pleasure: dumpert crap kijken.”

En nog tijd voor tv ook?
“Eigenlijk niet heel veel. Mijn tv-tijd is minimaal, want ik ben geen voetbal of grote live-show kijker. De meeste tv-kijktijd van mij is nu ook volledig verschoven naar onze klant Netflix.”

Welke media vind je echt heel knap gemaakt?
“Media die authentiek en recht uit het hart zijn gemaakt. Op tv: Netflix original series zoals House of Cards, Orange Is the New Black en Hemlock Grove. En de programma’s van de joodse omroep kijk ik vaak terug via Uitzending Gemist, naast De Hokjesman en Metropolis. Met name Metropolis vind ik prachtig gemaakt. Ze laten lagen van de wereld om ons heen zien die niet alledaags zijn. Tot slot ben ik nog steeds gefascineerd door de power van blogs: Adexchanger, Fastcompany, Digitalbuzzblog, daar kom ik regelmatig terug.”

Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?
“Slecht nieuws en stemmingmakerij. Waar is de goednieuws krant? Die wil iedereen toch lezen?”

Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…
“Zeppelins met interactieve schermen die reageren op de consument die naar de zeppelin kijkt. Schijnt heel groot te worden ;)”

Hoe ziet de mediaconsumptie over tien jaar uit, denk je?
“Alan Kay zei al: ‘De beste manier om de toekomst te voorspellen is haar uitvinden.’ Aan de jongere generatie kun je zien wat de toekomst wordt. De manier waarop ze naadloos schermen integreren en connectiviteit gebruiken maakt duidelijk dat alle lineaire consumptie vervangen gaat worden door non-lineaire verhalen. Op het juiste moment, via het juiste device, op welke plek dan ook. Hopelijk hebben we dan nog genoeg gedeelde ervaringen met elkaar, want onze belevingen worden alsmaar gefragmenteerder.”

Nog een goeie tip voor Sanoma?
“Ik wil graag één impactvol formaat inzetten over het gehele Sanoma netwerk via appnexus.”

Dank je, en wat ga je nu lezen? Of kijken?
“Mijn mail en een goed boek. Wordt tijd dat ik weer eens meer ga lezen.”