25 mei 2012

Ik probeer overal dwarsverbanden te zien

Op een dag beleefde hij twee hoogtepunten. Hij won de AMMA YIM Mediatalent van het Jaar en, minstens zo imponerend natuurlijk, hij bezocht voor het eerst de Libelle Zomerweek. Gesprek met Jos Eggink, mediaplanner bij MPG.


Hoe word je YIM Mediatalent van het jaar?
Door veel geluk en een klein beetje wijsheid. Tijdens de casedag was de opdracht om een mediastrategie en activatie op te zetten voor de uitrol van de nieuwe Vodafone glasvezelservices. Dit moest gebeuren in tweeenhalf uur, zonder gebruik van internet en andere bronnen. Dan moet je dus het geluk hebben om een leuke ingeving te krijgen en de wijsheid om dat te kunnen onderbouwen met logische argumentatie.

Wat zijn je talenten?
Bescheiden blijven, dus laat anderen maar benoemen wat m’n talenten zijn. Ik heb het juryrapport hier wel toevallig liggen: Jos wist als beste de link te leggen tussen een landelijke aanpak die ook lokaal kan worden uitgerold door het organiseren van The Voice of Holland On Tour. (…) Het is hem gelukt om vanuit het bestaande landelijke TVOH-concept een goed doordachte lokale spin-off the bedenken. Dit heeft hij zeer overtuigend en met veel enthousiasme aan de jury gepresenteerd. Als ik dan toch een ‘talent’ zou moeten noemen: enthousiasmeren.

Marcel Blijlevens en Esther Buis hebben je bij MPG begeleid. Wat zouden ze van jou kunnen leren?
Ik ben vrij opportunistisch, dus ik probeer overal mogelijkheden en dwarsverbanden te zien. Soms is er dan een valkuil, omdat het dan gewoon niet kan. Maar ik hoop die onbevangenheid wel te blijven houden en die dus door te geven.

Voordat je mediaplanner werd bij MPG was je op de radio te horen. Wat mis je het meest uit die tijd?
Radio maken is en blijft een passie, ik heb het nodig als zuurstof. Ik zou dat missen, als ik na 538 niet weer als hobby – was overgestapt naar de regionale zender WILD FM. Daar kan ik blijven doen waar ik al mijn overtollige energie in kwijt kan: lekkere radio maken.

Wat vind je van je werk als mediaplanner?
Sowieso ben ik blij met de stap die ik gemaakt heb. Ik zocht mentale uitdaging, het grotere verhaal achter media-inzet en strategie en daarnaast mooie vraagstukken voor interessante merken. Dat heb ik nu gevonden.

Wat zijn je ervaringen met de Libelle Zomerweek?
Ik was blij verrast. Dit was mijn eerste keer en vond vooral het publiek erg interessant. Wat ik zo ontzettend knap vind is de gemene deler die zichtbaar is bij de aanwezige vrouwen, en een paar mannen. Dat je als blad en merk zo’n grote schare fans hebt, die blijkbaar qua identiteit ook veel gemeenschappelijk hebben, vind ik sterk. Dan weet je tegen wie je praat.

Wat is je grootste blunder?
Bijna Sandra zeggen tegen Brenda en Brenda tegen Sandra (Tielenburg). Twee bureaurelaties die toevallig zus zijn EN op elkaar lijken, is niet altijd makkelijk.

Wat weet niemand van je?
Ik zou het werkelijk niet weten!

Voor welk merk zou je graag de jaarstrategie willen schrijven en waarom?
Moeilijk, dat zijn er zoveel. Al moet ik zeggen dat ik een lichte voorliefde heb voor telecom- en elektronicamerken. Trouwens, van elk merk dat erin slaagt om door heldere en toegankelijke communicatie de waarden en propositie over te brengen, ben ik bij voorbaat al fan.