https://vimeo.com/120805659

20 mei 2015

Indrukwekkende campagne-effecten voor ING

ING en Mindshare wonnen gisteravond met de case Financieel Fit een AMMA voor Beste Mediastrategie. Daarnaast wonnen ING/Mindshare/SBS eerder deze week de Crossmedia Award voor Beste Crossmedia Case met Hoeveel Ben Je Waard, onderdeel van Financieel Fit. Tijd om kennis te maken met deze succes case.

Financieel Fit en Hoeveel Ben Je Waard

Teveel mensen hebben geen realistisch beeld van hun eigen financiële situatie. ING wil daarom, als betrokken bank, Nederlanders inspireren om met hun eigen financiën aan de slag te gaan. Maar hoe gaat ING dit gesprek aan, wanneer uit onderzoek ook het inzicht voortkomt dat mensen zich niet graag verdiepen in hun financiële situatie? Nederland stopt liever zijn financiële kop in het zand.

Het haakje werd gevonden in een menselijke eigenschap; kijken in andermans portemonnee. Want als er één ding is dat Nederlanders graag willen weten, dan is het wel hoeveel de buurman precies verdient.

Vanuit dit inzicht is, samen met Mindshare, Talpa en SBS, het multimediale totaalconcept: ‘Hoeveel Ben Je Waard’ ontwikkeld. Een tv-programma met  online en offline extensies die inzicht geven in de bezittingen en schulden van de kandidaten uit het programma, die van Nederland, maar die ook inzicht geven in jouw persoonlijke financiën. Entertainment sloeg op deze wijze de brug naar de eigen financiële situatie en creëerde urgentie om hier zelf mee aan de slag te gaan. Met indrukwekkende campagne-effecten voor ING als resultaat.

Het concept

In iedere aflevering van het tv-programma stonden personen en gezinnen in herkenbare situaties centraal. Een boer met veel land, maar voelde hij zich ook miljonair? Een vrouw met een grote walk-in-closet, maar was bezit niet het einde van het vermaak? Of een bijstandsmoeder die aantoont dat je door goed te plannen best ‘rijk’ kan leven.

Vanuit een storytelling-situatieschets werd telkens de brug geslagen naar de vraag ‘Hoeveel Ben Je Waard’? Zonder producten van ING te pushen, maar wel door het delen van kennis en autoriteit vanuit ING, ontstond interactie met Nederland via diverse media-kanalen en via een speciale ING-tool op de website. De tool bood de doelgroep inzicht in haar persoonlijke financiële situatie en was tegelijkertijd een ‘lead-machine’ voor ING. Het programma werd daarnaast ook doorvertaald naar een brede mix aan paid-, owned- en earned-media.

De resultaten

Het programma en de extensies daarvan, hebben ver boven verwachting gescoord: 

  • Het tv-programma haalde gemiddeld 900.000 kijkers, ruim boven het stations-gemiddelde van SBS6.
  • De tv-kijkers toonden 5% meer voorkeur voor ING dan niet-kijkers.
    • Wekelijks waren er gemiddeld 3.500 deelnemers op de second screen app actief.
  • Ruim 75.000 unieke bezoekers bezochten de campagnepagina. 
  • De ‘Hoeveel ben je waard’ tool is door 50.000 bezoekers gestart en maar liefst door 86% geheel ingevuld.
  • Effectiviteits-onderzoek (kijkers vs niet-kijkers) liet een verdubbeling van diverse imago-doelstellingen zien.

Zie ook de site van ING.

Meer weten over de samenwerkingsmogelijkheden met Sanoma/SBS?

Neem dan contact op met Sales Sanoma of met Sales SBS.

Bekijk de complete case in video