25 oktober 2012

iPad wordt steeds functioneler gebruikt

De iPad heeft duidelijk zijn vaste plek in het huishouden gevonden. Een kwart heeft er inmiddels zelfs twee en het gebruik wordt steeds functioneler: o.a. voor nieuws, mail, agenda, shoppen, informatie, bankieren. Als tweede scherm – ‘second screen’ – is de iPad ook gewild – maar ook dan voor extra informatie en niet om aan het tv-programma mee te doen. En ook reclamespots zetten aan tot iPad-gebruik. Dat blijkt uit het jaarlijkse iPad-onderzoek van Sanoma Media.

Voor het derde jaar op rij heeft Sanoma Media het Nederlandse iPad-gebruik onderzocht. Via de iPad apps van NU.nl, AutoWeek en Gamer.nl werden net als in 2011 zo’n 1.400 gebruikers ondervraagd. Duidelijk is dat de iPad zeer intensief wordt gebruikt voor steeds meer dagelijkse zaken. Van nieuws lezen, zoeken/surfen, agenda en e-mail tot en met tv kijken waarbij de iPad als second screen wordt gebruikt, prijzen en producten vergelijken, shoppen en internetbankieren. Vooral het laatste – prijzen/producten vergelijken, kopen, internetbankieren – is toegenomen. De iPad is dus zeker niet alleen geschikt voor entertainment, zoals het gebruik in de beginjaren vooral liet zien.

Twee in huis
Per (half)jaar komen er gestaag nieuwe gebruikers bij. Inmiddels heeft zelfs een kwart van de gebruikers twee iPad’s in huis – bijna een verdubbeling t.o.v. vorig jaar (14%). Meer dan de helft heeft een iPad2 en een derde de nieuwste iPad, versie 3. Hiervan had 35% eerst een iPad1 of 2 en dit kan mede de toename van het aantal iPad’s per huishouden verklaren: de oude wordt doorgegeven. Het gedeeld gebruik is daardoor ook afgenomen, van 71% in 2011 naar 64% dit jaar.

Bij het tv kijken
De iPad wordt het meest thuis gebruikt. Dit jaar is voor het eerst ook gevraagd naar het ‘second screen’ gebruik, tijdens het tv kijken. Dat staat met stip op nummer drie, met 68% van de gebruikers. Maar het is vooralsnog meer passief dan actief. Zo maakt een grote meerderheid tijdens het tv kijken gebruik van een tv-gids app of zoekt informatie op internet over een onderwerp dat in het programma aan bod komt, of over het programma zelf. Zelfs informatie opzoeken over een merk of product in een reclamespot doet bijna de helft. Communiceren met anderen over het programma of deelnemen daaraan gebeurt in mindere mate: ongeveer een derde doet dat soms tot vaak. Ook tv kijken op de iPad zelf komt veel voor. Steeds meer providers bieden huidige abonnees van digitale tv de mogelijkheid om gratis tv te kijken op de iPad.

Shoppen: site of app?
Online shoppen op de iPad doet men het liefst via een website (81%) en minder via een app van een webshop of merk. De voorkeur voor een site komt bij de helft voort uit routine, als andere reden wordt genoemd dat de websitewinkel makkelijker in gebruik is en meer te bieden heeft. En sommige shops hebben ook nog geen iPad app. De respondenten die liever shoppen via een app noemen het gebruiksgemak van de app als belangrijkste reden.

Vrouwen en mannen
Onder mannen en vrouwen is het iPad-gebruik grotendeels hetzelfde, maar toch zijn er opvallende verschillen. Vrouwen maken minder vaak gebruik van de iPad op het werk. Ze shoppen er vaker mee en spelen er vaker spelletjes op. Mannen doen meer functionele dingen met de iPad en gebruiken hem veel vaker tijdens een werkvergadering, voor het maken van notities, beeldbewerking of voor zakelijke presentaties.

Meer oudere gebruikers
De demografie van de Nederlandse iPad-gebruiker is grotendeels hetzelfde gebleven als in 2011 en 2010. Maar het aantal oudere (50+) en gepensioneerde gebruikers is toegenomen.

Whitepaper
Het volledige onderzoeksrapport is als whitepaper opvraagbaar. Doe dat door een mailtje te sturen naar b2bcommunicatie@sanoma.com.

Bekijk de infographic