21 februari 2013

Jaarbeurs Utrecht en Sanoma Media tekenen voor uniek event

Jaarbeurs Utrecht en Sanoma Media hebben woensdag 20 februari hun handtekening gezet onder een samenwerkingscontract voor de exclusieve ruimtevaarttentoonstelling ‘NASA – A human adventure’. Die zal vanaf 20 juni 2013 zeven maanden te zien zijn bij Jaarbeurs Utrecht. Sanoma Media is mede-organisator en mediapartner van het project.

Het is een unieke tentoonstelling voor jong en oud. Naast het educatieve element wordt de bezoeker in staat gesteld de ruimtevaarthistorie en ontwikkelingen daadwerkelijk te beleven. Je kunt wandelen tussen de sterren en wordt geïnspireerd door de mensen, technologie en engineering van de afgelopen 50 jaar ruimtevaart. De tentoonstelling omvat een oppervlakte van ruim 4.000 m², met meer dan 300 originele objecten en replica’s die vaak nog niet eerder zijn vertoond. Zoals ruimtecapsules, raketmotoren, ruimtepakken, een maanauto, telescopen, satellieten en de neus van de spaceshuttle.

Dutch Dimensions
Onder het thema Dutch Dimensions zullen ook toonaangevende Nederlandse ontwikkelingen te zien zijn uit astronomie, aardobservatie en onderzoek naar exoplaneten. De bezoeker ziet bijzondere animaties en tientallen Nederlandse kennisinstellingen, bedrijven en universiteiten demonstreren het belang van onze ruimtevaarttechnologie. Voor bedrijfsarrangementen zijn er tal van mogelijkheden.

Veel bezoekers
NASA – A human adventure is een succesvolle touring exhibition die eerder al in andere Europese steden ruim 200.000 bezoekers per stad heeft getrokken. “De tentoonstelling heeft alles in zich een groot succes te worden,” aldus George Zapantoulis, directeur Jaarbeurs Utrecht. “Wij weten alles over het regisseren van mooie ontmoetingen. Sanoma weet alles over communicatiekracht en de inzet van de juiste media. Een combinatie met veel potentieel. We hebben er zin in.”

Goede edutainment
“Sanoma onderstreept hiermee het belang dat we zien in edutainment,” zegt Wouter Verkennis, uitgever bij Sanoma van populair wetenschappelijke media. “Er is een toenemende behoefte aan educatie in een goede mix met entertainment. Dat zie je ook terug in ons portfolio, met titels als KIJK, Zo Zit Dat en Know How. Daarom werken we graag mee aan dit bijzondere event. Dit soort touring concepten, die mensen echte beleving bieden, vormen een nieuw en groeiend marktsegment.”

NASA – A human adventure wordt geproduceerd door John Nurminen Events in samenwerking met NASA, U.S. Space and Rocket Center en the Kansas Cosmosphere and Space Center. Voor meer info over de tentoonstelling: zie ahumanadventure.nl.

Foto: Directeur George Zapantoulis van Jaarbeurs Utrecht en CEO Dick Molman van Sanoma Media zetten hun handtekening onder het contract