20 januari 2012

Jonge connectors willen de juiste spullen





Wie zijn dat, de jonge connectors? En wat willen ze? Een analyse van een interessante groep jonge consumenten. Die graag adviseren en veel invloed hebben.

De jonge connector is gemiddeld 15 jaar oud, 19% is 20 jaar of ouder. De groep bestaat ongeveer uit evenveel meisjes als jongens. Boodschappen doen ze niet, want ze wonen thuis en gaan naar school. Ze zijn op zoek naar een eigen identiteit en naar aansluiting bij een groep. En daarbij zijn de juiste stijl en de juiste spullen erg belangrijk. Net als altijd en overal bereikbaar zijn, via Facebook, Hyves, MSN en de juiste mobiele telefoon. Always connected is deze groep. De jonge connectors dus.

De jonge connectors vormen een van de acht NPO leefstijlgroepen. Deze groepen zijn ontwikkeld om het mediagedrag van doelgroepen te verklaren en inzicht te bieden in de verschillende leefwerelden.


Trendsvormers zijn het


De jonge connectors weten veel en geven graag hun mening of advies over kleding en cosmetica. Zij zijn op dit vlak echte trendsvormers (TNS Nipo & Sanoma Media, 2008). Trendsvormers zijn invloedrijke consumenten die op een bepaald gebied veel meer weten dan andere mensen. Zij geven advies met overtuigingskracht en kunnen hiermee andere consumenten beinvloeden.

Prijs en uiterlijk zijn belangrijke aspecten als de jonge connectors kleding kopen. Per maand geven ze tot 200 uit aan kleding. Ze willen altijd de nieuwste mode hebben. Op het gebied van persoonlijke verzorging geeft driekwart minder dan 25 per maand uit. Dit is ongeveer gelijk aan gemiddeld Nederland.


Vrienden zijn belangrijk


De mening van vrienden is voor de jonge connectors erg belangrijk. Daar vertrouwen ze meer op dan op informatie van bedrijven of instellingen. Dit geldt vooral voor audiovisuele producten, producten op gebied van nieuwe media, persoonlijke verzorging en voeding. Bij de keuze voor een bank spelen andere gezinsleden ook een rol. Jonge connectors willen bedrijven met authenticiteit, echtheid. Bedrijven die echt zijn wie ze zijn en doen wat ze zeggen (Boschma & Groen, 2010).


Meer tijdschriften dan tv


Media betekenen voor de jonge connector ontspanning, amusement en het onderhouden van sociale contacten. Ze zijn voor hen onmisbaar. Ongeveer de helft zegt aandacht te hebben voor merkreclame in tijdschriften. Ze lezen meer tijdschriften dan dat ze televisie kijken. Er is namelijk een grote groep die veel tijdschriften leest en een kleinere groep die weinig tijdschriften leest. Bij televisie is dit andersom. Tijdschriften die ze graag lezen zijn Fashionista, Tina, Donald Duck en Cosmopolitan.

Internet speelt natuurlijk ook een belangrijke rol. Meer dan de helft surft meer dan vijf uur per week. Dit is relatief veel. Ze weten op internet alles goed te vinden en zijn met veel verschillende activiteiten online bezig, zoals streaming video, chatten, gamen, surfen zonder specifiek op zoek te zijn en social media. Als ze online iets kopen, dan is het kleding, cds, dvds, games of boeken.


Films, sport en games


De jonge connectors volgen nieuws en actualiteitenprogrammas, maar kijken liever naar showprogrammas, soaps, speelfilms (actie of comedy) en toch ook nog naar kinder-/jongerenprogrammas. Ze hebben interesse in sport, film/video, accessoires en nieuwe technologieen of gadgets. En er wordt veel gegamed. Games met adventure en strategie zijn favoriet. Meer dan gemiddeld Nederland spelen ze games met/over muziek. Als ze naar muziek luisteren, dan is dit top 40 muziek. Ook luisteren ze graag naar hip hop, R&B, rap, dance en alternative.


Meer weten over de jonge connectors?

Neem contact op met Emma Aarts, Analist/Mediaplanner via

emma.aarts@sanoma.com

.



Bron:


Boschma, J. & Groen, I. (2010). Generatie Einstein. Slimmer, sneller en volwassener, Utrecht: Bruna Uitgevers.

NOM Print & Doelgroep Monitor 2010-II 2011-I

Trendsvormers. Hoe de nieuwe consument zich informeert en de trend bepaalt. TNS Nipo/Sanoma Media, 2008.