15 november 2013

‘Kwaliteit verkoopt, ook in crisistijd’

“Juist in economisch moeilijke tijden hechten consumenten veel waarde aan kwaliteit en betrouwbaarheid.” Dit keer in de spotlights: Robert Bakker, manager Marketingcommunicatie & PR bij Miele Nederland.

Miele is geen onbekende in de woonmarkt. Vertel eens iets verrassends over Miele wat niemand weet.
“In 1899 begonnen Carl Miele en Reinhard Zinkann in het Duitse Herzebrock, Noordrijn-Westfalen, met de productie van melkcentrifuges en botermachines. Later kwamen daar andere huishoudelijke apparaten bij, maar ook automobielen, rijwielen en motorfietsen. In 1960 staakte Miele de productie van vervoersmiddelen en legde de focus op huishoudelijke apparatuur. Inmiddels is Miele actief in 47 landen. Aan het hoofd staan Markus Miele en Reinhard Zinkann, de vierde generatie in lijn van de familie. Vijfenzeventig jaar geleden werd de eerste officiële Miele-vestiging in Nederland geopend. Inmiddels is Miele Nederland B.V. uitgegroeid tot een van de belangrijkste buitenlandse vestigingen van het wereldwijd opererende concern Miele & Cie.”

Als je terugblikt op 2013, waar ben je dan het meest trots op?
“Wij zijn er trots op dat de communicatie van Miele zich kenmerkt door een grote consistentie door de jaren heen. Vanuit onze merkbelofte ‘immer besser’ wordt telkens weer bewijs vanuit het product gevonden. In het verlengde hiervan hanteren we onze vijf kernwaarden kwaliteit, duurzaamheid, milieuvriendelijkheid, design en functionaliteit voor al onze activiteiten. Die hebben ons de afgelopen jaren veel houvast gegeven in tijden van verandering. Bovendien hebben we bewezen dat kwaliteit verkoopt, ook in crisistijd. Juist in economisch moeilijke tijden hechten consumenten veel waarde aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat blijkt nog eens uit het feit dat in zeer veel landen waar Miele aanwezig is, het hoogste marktsegment zeer stabiel is. Innoveren blijft daarbij wel van groot belang. Bovendien is het zinvol om je niet te veel van het midden van de markt te verwijderen met de prijs. De kwaliteit van het product moet de prijs rechtvaardigen.”

Hoe staat het met de plannen voor 2014? Welke beweging wil Miele maken?
“Onze doelstelling is om Miele nog dichter bij de consument te brengen. Daarbij is het van belang dat onze producten worden gedistribueerd via kanalen die de toegevoegde waarde van Miele-producten kunnen vertalen richting de consument. Twee jaar geleden zijn we gestart met een selectief distributiesysteem, waarmee we inspelen op de verandering in de retail, bij de consument en in de industrie. Verder zullen we continu blijven innoveren en investeren in ons merk.”

Zelf nog plannen om te verbouwen?
“Vijf jaar geleden ben ik samen met mijn gezin verhuisd naar een prachtig landelijk plekje. De indeling van de woning hebben we destijds zelf kunnen bepalen. Toch filosoferen we alweer over wat aanpassingen in de woning. Er moet immers altijd wat te wensen blijven, nietwaar?”
 
Waar zou je het allerliefste willen wonen?
“Ik woon nu landelijk, met veel rust en vrijheid. Heb het daar prima naar mijn zin. Toch zou ik een appartement aan de kust of in een grote stad ook niet vervelend vinden. Kortom, ik heb het al snel ergens naar mijn zin.”
 
Wat is je favoriete deel van het huis? Of meubelstuk?
“De keuken. Het centrale punt in huis, waar we vele uurtjes doorbrengen. Er wordt niet alleen gekookt, maar het is ook een plek waar we gezellig aan de keukentafel een kop koffie drinken en na afloop van een diner met vrienden heerlijk kunnen natafelen.”

Grootste woonmiskoop?
“Een aankoop op het gebied van wonen doe ik altijd zeer overwogen. Ik neem de tijd en laat duurzaamheid een belangrijke rol spelen. Een echt grote miskoop kan ik me dan ook niet herinneren.”
 
Wie bewonder je het meest in de woon- of mediabranche?
“Ik heb met name bewondering voor personen die visionair zijn ingesteld, maar vervolgens ook daadwerkelijk invulling geven aan hun visie. Dat is zeker in deze tijd wellicht risicovol, maar biedt naar mijn mening juist veel kansen in markten waar weinig innovaties plaatsvinden.”
 
Hoe zie jij de cross channel retail ontwikkelingen?
“Uit onderzoek blijkt dat consumenten zich niet bezighouden met kanalen. Ze willen zelf bepalen wat ze waar op welke manier en op welk moment willen kopen. De consument bepaalt dus hoe retailers en fabrikanten er samen voor moeten zorgen dat er een compleet aanbod van producten op de juiste plaats aanwezig is. Een goede integratie tussen online en offline kanalen is naar mening dan ook van belang. Dit alles past naadloos in onze marketing 365-strategie. Daarbij gaat het erom het hele jaar door ‘relevant’ te zijn voor onze klanten. We willen zichtbaar en bereikbaar voor hen zijn, maar wel met informatie die er toe doet, die voor hen het verschil maakt. En daarbij zetten we een mix in van offline en online activiteiten.”

Wil je verder nog iets kwijt, met ons delen?
“Het Miele Inspirience Centre in Vianen, waar wij inmiddels zo’n 35.000 bezoekers per jaar mogen begroeten, is een belangrijk onderdeel van onze marketingstrategie geworden. Het is een plek waar wij mensen inspireren en ervaring laten opdoen met het merk Miele. Van kookdemonstraties, kookworkshops tot een advies op maat voor consumenten die zich oriënteren op vrijstaande apparaten en inbouwapparaten. De centrale ligging en de perfecte parkeergelegenheid maken het Inspirience Centre onbedoeld populair voor vergaderarrangementen en evenementen, waarbij tot wel 300 gasten kunnen worden ontvangen. Een positieve spin-off van de beleving rondom het merk Miele.”

 

Meer informatie?
Je accountmanager helpt je graag. Je kunt ook contact opnemen met Sales Home Deco via email: saleshomedeco.nl@sanoma.nl of bel met ons salesnummer: 088 556 7777.