9 mei 2012

Lef en bravoure: trending topics in Milaan





Veel moed. Veel energie. Dat straalden de grote merken uit op de internationale meubelbeurs Salone del Mobile in Milaan. Mary Hessing, hoofdredacteur van Eigen Huis & Interieur en More Than Classic, doet verslag.

Mary Hesing: “Nooit ontvingen we vooraf meer uitnodigingen voor persevents dan dit jaar. Een strak loopschema -tevoren op papier gezet – bleek broodnodig om alle belangrijke stands en presentaties goed in kaart te kunnen brengen. ‘Vechtlust’ is wat me vooral is bijgebleven van deze Salone del Mobile. Grote merken zoals Flexform, Minotti en Linteloo straalden in alle toonaarden een realistisch besef uit dat er een crisis gaande is en toch liet niemand zijn hoofd hangen. Integendeel.


Nieuwe bank van Jan


Wat ik zag waren merken die blijven investeren en nog creatiever en slimmer ondernemen. Zo verraste Minotti met een volledig nieuwe collectie die bruiste van de energie en goede moed. Een merk als Flexform had het juist heel inventief aangepakt en met een mooi stoffen- en kleurbeeld zichzelf opnieuw uitgevonden. Fluweel in warme en vergrijsde tinten tegen een achtergrond van behang van Elitis gaf een spectaculair effect. Het oerHollandse Linteloo pakte uit met een sublieme, nieuwe bank van Jan des Bouvrie en een overtuigende, nieuwe kleurenrange voor de bestaande meubelen. Ook Poltrona Frau, dat vorig jaar een boost kreeg van Paola Navona, wist zich op deze manier weer sterk neer te zetten.


We kregen vleugeltjes


Voor ons als redactie waren de ontmoetingen met de woonprofessionals ook inspirerend. Sinds de vernieuwing van Eigen Huis & Interieur (oktober vorig jaar) hadden we nog niet zo vaak een-op-een met de mensen uit het vak gesproken. Iedereen was hartelijk, enthousiast of ronduit complimenteus over de innovaties. Veel eer naar werk. En dat gaf nog eens vleugeltjes. Gelukkig maar, want na vijf dagen ‘Salone’ wilden de voeten niet meer.”