Eén op de vijf tijdschriftenlezers leest zijn/haar favoriete blad op zondag. Wat echter vaker voorkomt, is dat men geen vaste leesdag heeft (35%) of dit verspreidt over meerdere dagen (27%).
Aanvullend op het onderzoek naar vertrouwen in media, dat Sanoma eerder dit jaar in samenwerking met IPG Mediabrands uitvoerde, zijn ruim 600 lezers van tijdschriften nader ondervraagd hoe zij over dit mediumtype denken. Dat levert interessante weetjes op. Zo blijken met name vrouwen van 15-24 jaar degenen te zijn die iets uit tijdschriften scheuren, knippen of fotograferen (67%). Mannen van die leeftijd doen dat veel minder (21%).
Tijdschriften worden nog altijd in grote getalen bestempeld als een ontspannen moment en een cadeautje voor jezelf. Slechts 14% is het niet eens met de stelling dat tijdschriften van deze tijd zijn. Er zijn meer vrouwen dan mannen die hopen dat er altijd tijdschriften zullen zijn; met name vrouwen van 50-65 jaar (79%), maar zelfs bij de jonge vrouwen van 15-24 jaar is het 75%. Een meerderheid zou het favoriete magazine dan ook missen als het er niet meer zou zijn.
Geïnteresseerd in de resultaten?
Share: