12 december 2013

Margriet en Landal: ‘We gebruiken elkaars krachten’

Landal zocht een partnership met Margriet om een verregaande samenwerking aan te gaan, waarbij beide merken elkaar versterken. Resultaat: een succesvolle krachtenbundeling.

Landal ging op zoek naar de ‘Landal Familie Eropuit 2013’. Prijs: een zomerverblijf bij Landal GreenParks én een verslag in Margriet. Via alle kanalen van Margriet werd de oproep verspreid en uiteindelijk het verslag. Op de Margriet Winterfair werd de winnaar bekend gemaakt.

Leontine van de Bos, hoofdredacteur Margriet: “Landal en Margriet passen geweldig goed bij elkaar! Ik heb onlangs weer een gezin mogen blijmaken met een fantastische hoofdprijs, een luxe week voor 6 personen in één van de Landal-parken, en dan zie ik weer dat deze samenwerking hélemaal klopt: wat de lezeres zoekt, ruimte, rust, kwaliteit, sportieve mogelijkheden en gezelligheid, dat biedt Landal. En zowel Landal als de Margriet-lezeressen hebben altijd weer zin in nieuwe acties en verrassingen!”

We spreken Ingrid Goethart, Corporate Communicatie Manager bij Landal over deze case:

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

“Landal GreenParks en Sanoma kennen al een jarenlange samenwerking. Meer vanuit traditionele online en offline advertising. Landal is op zoek naar een andere manier van samenwerken, waarbij elkaars doelen worden nagestreefd, door intensiever met elkaar samen te werken en elkaars krachten te gebruiken. Landal kan relevante content leveren en in dit geval Margriet de exposure.”

Hoe ziet de samenwerking eruit en wat was het bijzondere aan deze case?

“We hebben een case tot stand gebracht die via meerdere kanalen zichtbaar was en die ook van de deelnemers (lezers van Margriet) actie vroegen. Ook hun social media kanalen zijn gebruikt om ervaringen te delen. Daarnaast hebben we de Margriet Winterfair gebruikt voor een feestelijke afsluiting. We hebben een projectteam samengesteld vanuit beide merken en er is continue afstemming geweest over relevantie van boodschap, welke kanalen hiervoor geschikt zijn en uiteraard ook de timing. We zijn hierbij afgeweken van traditionele inzet van print in combinatie met online advertising.”

Wat wilde je bereiken?

“De doelstelling was om op een natuurlijke wijze gebruik te maken van elkaars database, elkaar te versterken in het behalen van eigen doelen (lezers en gasten aantrekken en bereiken). Landal heeft een breed productassortiment, waarmee we een brede doelgroep kunnen aanspreken. De diversiteit van het product wilden we onder de aandacht brengen: de ligging van de parken, luxe parken/accommodaties, kindvriendelijk maar ook voor stellen interessante locaties door het brede assortiment faciliteiten.”

Wat is de doelgroep?

“Landal en Sanoma kennen dezelfde doel-/gastgroepen. Daardoor is een samenwerking ‘natuurlijk’. Deze bevinden zich door de gehele samenwerking. In deze case hebben we de lezeressen van Margriet aangesproken (vrouwen 35-45 jaar) en dus de (potentiële) gasten van Landal. Vanuit Landal is Margriet op een verrassende wijze onder de aandacht gebracht bij potentiele lezeressen.”

Wat zijn de reacties en resultaten tot nu toe?

“Het aantal reacties op de oproep was boven verwachting. Ook de positieve aandacht op social media en het aantal likes hadden we vooraf niet kunnen inschatten. Door continue monitoring van het resultaat, hebben we boodschappen aangepast en bijgesteld en gebruikgemaakt van de learnings, waardoor er een toename van likes was en er veel is gedeeld.”

Zijn er nieuwe plannen voor Landal of komt er een vervolg?

“Landal oriënteert zich momenteel op een mogelijk vervolg. Wij zien kansen om het concept breder uit te werken middels nog meer kanalen. Sanoma zou een geschikte mediapartner kunnen zijn. Samen moeten we bepalen hoe we het concept tot een groter succes kunnen maken en hoe we elkaar nog beter kunnen versterken/helpen gestelde doelstellingen te bereiken.”

Oproep Margriet

 Geselecteerde families in Margriet

Winnaars

Contact

Wil je meer informatie over Margriet, of wil je adverteren? Neem contact op met het Sanoma salesteam: 088 556 7777 of mail naar sales.nl@sanoma.com.