11 maart 2013

Margriet maakt lezers blij met de bus

Stichting Bus wil meer mensen enthousiast maken voor een reisje met de touringcar. Dus stapte ze in bij Margriet. “Er was gelijk een klik,” zegt Coby van Dongen, commercieel directeur De Jong Intra Vakanties. Resultaat: een geslaagde winactie.

Wat is er leuker dan gezamenlijk met je vrienden, familie en bekenden naar je favoriete concert, stad, sportwedstrijd, theater, familieweekend of kerstmarkt te vertrekken? Dat doe je dan natuurlijk met de bus. Stichting Bus wil het imago van de touringcar verbeteren en mensen activeren om vaker met de touringcar op reis te gaan. Margriet ging de uitdaging aan zowel in print, online als op de Margriet Winter Fair. 

    Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

Coby van Dongen, commercial director De Jong Intra Vakanties: “De actie die we hebben opgezet in samenwerking met Margriet is een onderdeel van een driejarige imagocampagne voor Stichting Bus. De campagne ‘De bus krijgt steeds meer fans!’ is gestart rond mei 2012 en heeft als doel het reizen per touringcar positief onder de aandacht te brengen bij de huidige doelgroep – met name ouderen – en een nieuwe doelgroep: jongeren en gelijkgestemden. In de zomer van 2012 hebben we jongeren geactiveerd voor de bus in samenwerking met Turn up the Beach, een groot strandfestival georganiseerd door Radio 538. In het najaar wilden we de bestaande doelgroep op een ludieke en een succesvolle manier activeren. 

Het mediabureau Zigt heeft samen met het communicatiebureau VosLibert de eerste contacten gelegd met Margriet. Margriet sloot het beste aan qua doelgroep, inhoud en mogelijkheden voor samenwerking. Er was gelijk een klik. Samen hebben we de actie nader vormgegeven tot uiteindelijk: ‘Wie gun jij een citytrip met de familie?’”

Wat waren de doelstellingen?
“We wilden de bekendheid van de campagne verhogen en de huidige doelgroep activeren, het reizen per touringcar weer ‘top of mind’ maken. In de artikelen hebben we veel over reizen per touringcar kunnen vertellen. Ga met je familie op reis, of ga op zoek naar cultuur met gelijkgestemden… alles is mogelijk.”

En welk concept rolde er uit de samenwerking met Margriet?
Wil jij een familie verrassen met een busreis naar Londen, Parijs, Berlijn of Praag? Dat kan! Vertel ons waarom juist déze familie in jouw ogen een busreis verdient. Zelf maak je kans om met je eigen familie op vakantie te gaan. Een reden te meer om mee te doen.
Dat was het concept. Een winactie. Alle inzendingen werden door een deskundige jury beoordeeld en de drie mooiste, origineelste en/of ontroerendste verhalen werden in beknopte vorm in Margriet gepubliceerd. In oktober hebben de Margriet-lezeressen hun stem kunnen uitbrengen op hun favoriete verhaal van de familie die wat hen betreft met een luxe touringcar op reis mag gaan. Tijdens de Margriet Winter Fair, van 16 tot en met 22 november 2012, werd  de prijswinnende familie bekendgemaakt. Degene die de winnende familie opgaf, won ook een minivakantie. De actie werd mogelijk gemaakt door Stichting Bus, OAD Reizen en De Jong Intra Vakanties.”

Tevreden met het resultaat?
“Er waren meer dan 400 inzendingen. De actie, en de bus, viel bij de doelgroep dus zeker in de smaak. Tijdens de gehele actieperiode zijn er zeven feel good artikelen geplaatst die te maken hadden met het reizen per touringcar. Deze artikelen zijn goed gelezen. Voor ons was het de tweede actie van de campagne, maar de eerste actie met Margriet. Het was dus afwachten hoe het publiek zou reageren. Maar, wie wil er nu geen reis winnen? Uiteindelijk konden we twee luxe busvakanties voor een hele familie (à 12 personen) weggeven.
De reacties op de campagne zijn erg positief. We hebben inmiddels veel busfans op Facebook en ook wordt de gehele campagne positief gewaardeerd. In 2012 was meerdere keren de tv-commercial te zien, in de laatste meting van het jaar is de herkenbaarheid en waardering nog verder gestegen. De Margriet-actie is hierin ook meegenomen en heeft zeker bijgedragen tot een hogere herkenbaarheid en enthousiasme voor de campagne.”

Zijn er nieuwe plannen voor Stichting Bus, komt er een vervolg?
“Er zijn zeker nieuwe plannen. Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van een nieuw creatief concept. Als deze plannen klaar zijn gaan we zeker kijken of we nog een vervolgactie met Margriet kunnen opstarten.”

Uiting Margriet

 

Uiting Margriet.nl