20 mei 2015

Mentos Roadtrippers op StukTV en Veronica

Mentos Roadtrippers is één van de cases genomineerd voor een AMMA in de categorie Beste Interactieve Mediastrategie. De uitdaging: hoe bereik je de doelgroep 13-18 en betrek je ze bij je merk? De oplossing: een interactief reality format voor en door jongeren.

Hoe bereik je een jonge, eigenwijze doelgroep, die minder gebruik maakt van traditionele mediatypen dan een aantal jaar geleden? Voor Mentos Breeze ontwikkelden Carat en Dentsu Aegis Network/ Content Partnerships in samenwerking met Social1nfluencers een interactief reality format voor en door jongeren: Mentos Roadtrippers.

Twee teams van influencers werden op pad gestuurd met slechts een camera en een voorraadje Mentos Breeze Kauwgom. Wat ontstond was een interactieve campagne met content vanuit de doelgroep die invulling gaf aan de kernwaarden van Mentos: fun, fresh & surprising.   

Achtergrond

Mentos zocht voor kauwgummerk Mentos Breeze een manier om de verbinding aan te gaan met hun jonge doelgroep (13-18) en hen actief te betrekken bij het merk.
De Dentsu tracking database gaf het inzicht dat boodschappen met hoge relevantie en likeability, in de voor hun relevante kanalen, leiden tot snelle groei van kennis en engagement bij tieners. Carat en Content Partnerships gingen met deze kennis op zoek naar partijen die de doelgroep van binnenuit konden bereiken met engaging, frisse content. Het werd StukTV, één van de grootste YouTube influencers kanalen met ruim 500.000 abonnees en onderdeel van Social Incluencers. Daarnaast werd een samenwerking met Veronica opgezet.

StukTV creëerde voor Mentos een reality format: Roadtrippers #stayfresh. In Roadtrippers strijden team StukTV (3 Youtubers) en Team Veronica (3 bekende TV/Veronica sterren) tegen elkaar. De uitdaging: lift zo ver mogelijk in 20 dagen, met slechts een noodbudget  van €500,-, een camera en een voorraadje Mentos Breeze (waarvan Stay Fresh de pay off is)

De fans werden tijdens de opnames massaal om hulp gevraagd. Alle foto’s, video’s en teksten werden door de influencers gepost onder de #stayfresh op al hun eigen social media kanalen. Ook werden kijkers uitgedaagd om te participeren in een competitie: ‘Spot the Pack’. Door middel van interactieve overlays werden pakjes Mentos Breeze verstopt in de online content, kijkers die de pakjes spotten maakten kans op skydive, samen met team Stuktv.

De uitzendingen waren wekelijks op Youtube en Veronica te zien. Door het enthousiasme en de actieve betrokkenheid van de doelgroep bij het programma leverde earned media verreweg het hoogste bereik.

Resultaten

  • 10 x een 10 minuten aflevering op Youtube en Veronica.
  • Gemiddeld 600.000 kijkers per aflevering, waarvan 450.000 via StukTV Youtube en 150.000 via Veronica.
  • Spontaan gemiddeld 1500 reacties per aflevering.
  • Kijkers vragen zelf om meer Roadtrippers content. Het was de best gewaardeerde content op het StukTV kanaal.
  • Andere influencers bellen naar aanleiding van de serie of ze aan een volgende editie van Roadtrippers mee mogen doen.

Naast geweldige communicatie effecten biedt deze case zoveel toegevoegde waarde voor de doelgroep dat deze zelfs vraagt om meer reclame content. De kracht van deze case ligt in het loslaten van de regie als adverteerder en het betrekken van de doelgroep in de communicatie.   

Meer weten over de samenwerkingsmogelijkheden met Sanoma/SBS?
Neem dan contact op met Sales Sanoma of met Sales SBS.