30 april 2014

‘Mijn eerste e-mailcampagne deed ik in 1995’

Wat kijk je, doe je online en op mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van Lauri Koop, Managing Director van zanox Benelux.

Hoe ziet de samenwerking tussen zanox en Sanoma eruit?

“Voor zanox is Sanoma een mediapartner met een zeer brede inventory die goed matcht met het portfolio van zanox-adverteerders. Het bijzondere aan onze samenwerking is dat we samen met Sanoma, naast display, ook andere advertentieformaten kunnen bieden op de Sanoma-titels. Dit zijn advertentieformats zoals product datafeeds, vergelijkingsmodules en deeplinks. Voor Sanoma betekent dit enerzijds dat jullie je inventory diverser kunnen monetizen. Adverteerders kunnen anderzijds met de Sanoma-titels ook performance doelstellingen, zoals leads en sales, realiseren.”

Wanneer zat je voor het eerst op internet?

“Dat was precies twintig jaar geleden op de universiteit, in 1994. Mijn eerste e-mailcampagne deed ik in 1995. De server liep toen vast, omdat veel mensen een antwoord stuurden en de server de vele reacties niet aankon!”

Wat is je favoriete Sanoma-website?

“Ik ben Fins, dus mijn favoriete Sanoma-website is de Finse nieuwssite Helsingin Sanomat. Weten Nederlanders eigenlijk dat Sanoma in het Fins ‘boodschap’ betekent?”

Van welke apps maak je gebruik?

“Flipboard vind ik een geweldige app om op de hoogte te blijven van het belangrijkste nieuws. Verder maak ik veel gebruik van praktische apps zoals Thuisbezorgd, Vaarwater van Waternet (ik vaar graag met mijn sloep door Amsterdam) en Mytaxi.”

Naar wat en hoe kijk jij tv?

“Ik kijk eigenlijk alleen on demand tv via Netflix, want ik vind het prettig om zelf te bepalen op welk moment ik wat op tv zie.”

Hoe blijf jij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen?

“Via Flipboard en eigenlijk heel ouderwets via ‘word of mouth’.”

Welke media-uiting is de afgelopen tijd op je netvlies blijven hangen?

“De Vodafone firsts-campagne met de oudere dames die voor het eerst gaan vliegen en in een achtbaan zitten is briljant!”  

Hoe ziet de mediaconsumptie over tien jaar uit, denk je?

“Persoonlijk denk ik dat door de komst van de verschillende devices en wearables de grenzen van mediakanalen er steeds minder toe doen. De uitdaging zit in de integratie van content op diverse formats. Wat mij betreft stappen we af van ‘The medium is the message’ en vervangen we deze door ‘The device is the message’.”

Heb je nog een tip voor Sanoma?

“Blijf investeren in content, want dat is jullie kracht! Daarnaast is een diepere data- en technische integratie met partners een must.”

Meer Lauri op LinkedIn.