24 februari 2012

Mobiel adverteren onder de loep





Mobiel is booming, maar hoe ervaart de consument mobiel adverteren? We onderzochten zes reclamevarianten op NU.nl. Resultaat: een nieuw formaat in ons portfolio, de half page banner.

Mobiel is explosief aan het groeien. Mobiel internet heeft de massa bereikt en apps en mobiele sites worden steeds populairder. De volgende ontwikkeling is mobiel adverteren, dat nu volop kansen biedt om onderscheidend en opvallend te zijn. Bovendien zijn de resultaten, mits relevant en passend bij het medium ingezet, goed.


Langs de meetlat


Sanoma Media die haar mobiele bereik en aanbod steeds verder ziet groeien wil mobiel adverteren een impuls geven. Er zijn verschillende advertentievormen mogelijk, die we onlangs tegen de meetlat van de consument hebben aangehouden in een onderzoek. Daaruit blijkt allereerst dat reclame op smartphone veel impact kan genereren. Maar geldt dat voor alle mobiele advertentievormen en waar moet je als adverteerder rekening mee houden?


De beleving van reclame


Het onderzoek, dat Veldkamp in opdracht van Sanoma Media uitvoerde, was op basis van zes reclamevarianten op NU.nl. Belangrijkste vraag: hoe beleven consumenten reclame op hun smartphone? Vallen de verschillende advertentievormen op? Storen ze wel of niet? Kortom, hoe zetten we het medium het beste in? Zoals gezegd, reclame op smartphone genereert veel impact. Negen op de tien ondervraagden heeft de reclames gezien en meer dan de helft heeft het reclamemerk spontaan herkend.


Vrolijk makend


De zes reclamevarianten roepen verschillende belevingen en reacties op. De irritatiefactor is het laagst bij de standaard- en half page banner. De laatste komt zelfs als zeer positief uit de bus als passend bij NU.nl maar bovendien ook als informatief, vrolijk makend en stimulerend. Bij deze uiting blijft de media- en nieuwsbeleving van NU.nl bovendien goed overeind.


Radical richtlijnen


De radical, die beeldvullend is op je smartphone, valt ook op. Maar hier is de irritatiefactor hoger dan bij de half page banner. Bij deze uiting moet zorgvuldig gekeken worden naar de inhoud en aanspreekbaarheid van de reclame. Denk daarbij aan relevantie, ook toegespitst op het device (welke actie vraag je van de consument en kan hij deze makkelijk toepassen op bijvoorbeeld zijn smartphone), creatieve invulling en de toegevoegde waarde voor de doelgroep. Het moment waarop de campagne wordt gepresenteerd kan daarbij een rol spelen (en per device verschillen) en de frequentie van de campagne is belangrijk: niet te vaak. Als bij deze uiting alle puzzelstukjes op hun plek vallen, kan een campagne echt onderscheidend zijn.


Mobiele strategie


Naar aanleiding van het onderzoek hebben we de half page banner aan ons mobiele portfolio toegevoegd. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden, denk ook bijvoorbeeld aan location based of click to calender campagnes. Sanoma Media denkt graag met je mee over mobiele strategie en we bieden met ons mobiele bereik kans om in contact te komen met de enorme groep van smartphone bezitters. Op een manier die past bij je merk en bij het medium.

Heb je interesse in mobiel adverteren of wil je meer weten over het onderzoek, mogelijkheden of mobiele cases? Neem dan contact op met

Mark Wilmont

of

Norman van Ameyden van Duym

.