31 mei 2012

Nespresso scoort ook zonder George Clooney





Advertenties moeten visueel aantrekkelijk, duidelijk en stimulerend zijn. Ook werkt een groot formaat het best. Dat blijkt uit een onderzoek dat Sanoma Media via de iPhone app Roamler deed.


Deelnemers kozen zelf een tijdschriftadvertentie uit die ze aansprak, uploaden deze via de iPhone app Roamler en ze legden uit wat er aan de advertentie zo aansprekend was. In totaal hebben in de periode april 2012 360 Roamlers meegedaan. De uitingen komen uit een groot aantal en uiteenlopende tijdschriften.

Dennis Hoogervorst, Manager Sales Intelligence Sanoma Media: We stelden nu eens een keer niet de vraag hoe beoordeel je deze advertentie?, maar andersom: welke advertentie vind jij goed, en waarom?. Dit levert enthousiaste en rijke toelichtingen op. Niet representatief uiteraard maar wel inzichtelijk.

Op een eenvoudige en snelle manier is data verkregen over 360 advertenties. Sanoma Media maakte een analyse van de ingestuurde advertenties en de motivaties. De rode draad die hieruit naar voren kwam:

– Favoriete advertentiecategorieen zijn:

koffie, tijdschriften (abonnement), vakantie, horloges, parfum.

– De meest gekozen advertentie is die van Nespresso, gevolgd door Swarovski en Robijn.

Deze advertenties voldoen in sterke mate aan onderstaande punten.



Een advertentie is volgens de respondenten goed als deze:


visueel aantrekkelijk is


– kleurgebruik (zwart/wit of juist kleurrijk)

– mooie foto/afbeelding

– sfeeroverdracht


duidelijk is


– heldere boodschap (begrijpelijk)

– duidelijk product (groot in beeld)

– duidelijke advertentie (duidelijk waar het om gaat)

– simpel (niet te veel poespas)


stimulerend is


– pakkende kop/tekst

– wekt interesse/maakt nieuwsgierig

– humor

– maatschappelijke bijdrage (milieu, goed doel)

– praktische toevoeging (sample, QR code, informatie, recept)


een groot formaat heeft


– een halve of een hele pagina

De presentatie van het Roamler onderzoek is hieronder terug te lezen.