16 januari 2014

‘Nieuw medium? Schermpjes in het OV!’

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van: Maaike Oldenburg, multimedia planner bij Initiative.

Ik was tien jaar. Toen verslond ik…. Toen was ik niet weg te slaan bij…
“Alle boeken over de Tweede Wereldoorlog en boeken van Thea Beckman. Qua tijdschriften waren de Tina, Fancy en Break Out favoriet. Ik luisterde vooral naar Radio 538 en nam dan de liedjes van de Top 40 op, op een bandje!”

Welke tijdschriften lees je nu en waarom?
“Vanwege fijne relatieabonnementen lees ik heel veel tijdschriften, waaronder veel tijdschriften over het moederschap vanwege mijn twee kinderen. Ook JAN vind ik een erg leuk tijdschrift.”

Waar zit je vaak online? En mobiel?
“Online en mobiel verschilt bij mij niet veel. Ik zit vaak op Facebook, nieuwssites en online shoppen of oriënteren doe ik ook veel. Op mobiel is Whats App toch wel nummer één.”

En nog tijd voor tv ook?
“Als de kinderen op bed liggen vaak nog even een stukje van DWDD. Op Fox zijn er goede series waaronder Touch. Ook Expeditie Robinson volg ik en ik kijk alweer uit naar Wie is de Mol 2014!”

Welke media vind je echt heel knap gemaakt?
“Ik vind outdoor spectaculars vaak erg mooi en indrukwekkend! Daarbij genereren ze vaak free publicity.”
 
Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?
“Er zijn heel veel apps die ik zonde van de moeite vind, zonde van de zendtijd vind ik programma’s als Roy Donders, stylist van het zuiden. Ik weet niet of iemand zo’n programma gemist had als het er niet zou zijn. Ook Sterren springen van de schans, in het water, dansen en weet ik wat ze allemaal doen ken ik nu wel. En vaak zijn dat ook echt de C-artiesten.”

Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…
“Iets waardoor reizen met het OV leuker wordt. Schermpjes in de hoofdsteunen voor je bijvoorbeeld. Dat zal de gesprekken tussen mensen weer bevorderen. Nu kijkt iedereen op zijn telefoon. Dan kijk je hetzelfde en kun je erover praten.”
 
Hoe ziet de mediaconsumptie over tien jaar uit, denk je?
“Ik denk dat ik nog meer mobiel zal doen en dat televisie kijken ook steeds meer ‘on demand’ zal zijn. En shoppen zal steeds meer online worden.”

Nog een goeie tip voor Sanoma? 
“Blijf bij alles wat jullie doen de doelgroep centraal stellen. Het draait om informatie en inspiratie!”

Dank je, wat ga je nu lezen? Of kijken?
“Ik ga kijken of mijn trein op tijd vertrekt en in de trein zal ik een tijdschriftje lezen…”