24 maart 2020

NU.nl over betrouwbare verslaggeving rondom het coronavirus

3 vragen aan Colin van Hoek, adjunct-hoofdredacteur NU.nl

Kun je duiden hoe corona leeft onder Nederland?
De afgelopen dagen wordt NU.nl twee keer zoveel bezocht als normaal, bijna 100 miljoen keer per week. En in maart zal NU.nl voor het eerst door de grens van 1 miljard pageviews per maand breken. Ook op reactieplatform NUjij worden bijna dagelijks records gebroken. Zo werd er zondag 16.000 keer gereageerd.
Het coronavirus houdt Nederland dus enorm bezig. NU.nl voorziet in deze bijzondere periode in een belangrijke informatiebehoefte. We doen dit altijd feitelijk, neutraal en bieden het beste overzicht met een permanent liveblog, een dagelijkse update en een aparte coronarubriek.
NU.nl werkt sinds januari als enige Nederlandse nieuwsmerk niet meer samen met ANP. Dat betekent dat we al het nieuws, ook rondom het coronavirus, zelf nabellen, controleren en opschrijven.

Hoe ga je om met nepnieuws?
Helaas zie je bij populaire onderwerpen zoals het coronavirus ook altijd nepnieuws ontstaan. NU.nl heeft een fulltime factchecker in dienst die de meest gedeelde berichten controleert en onze bezoekers vertelt wat er wel en niet klopt.
Ook de rest van de redactie baseert berichtgeving alleen op feiten en meerdere bronnen. Juist nu is het belangrijk om als grootste nieuwssite van Nederland niet mee te gaan in de opruiing die je soms op sociale media ziet. Bij onderwerpen als het coronavirus, met een grote maatschappelijke impact, is kalme en feitelijke berichtgeving belangrijker dan ooit.

Hoe betrek je lezers erbij?
Er worden op ons reactieplatform NUjij elke dag honderden vragen over het coronavirus gesteld. NU.nl weet daarom als beste wat er leeft in Nederland. De belangrijkste vragen beantwoorden we in nieuwe artikelen. Zo nemen we onterechte zorgen weg en scheppen we een realistisch beeld van de huidige situatie.
Daarnaast gaan we dagelijks met onze bezoekers in gesprek en geven we mensen de mogelijkheid ervaringen uit te wisselen. Zo krijgen NU.nl-bezoekers beter inzicht in hoe het eraan toe gaat in ziekenhuizen en wat er gebeurt als je ziek thuis komt te zitten. Ook deze verhalen worden altijd gecontroleerd door onze redactie.

 


 

Kansen op NU.nl, ook voor adverteerders

Flink hoger bereik voor high impact formaten

  • Recordaantal bezoekers op NU.nl sinds persconferentie (vrijdag 13 maart) en maatregelen rondom het coronavirus: gemiddeld 49,2 miljoen pageviews per dag ten opzichte van gemiddeld 30,0 miljoen pageviews per dag (week 2-9)
  • Mobile Takeover: uplift van maar liefst 95% in uitleveringen qua displayimpressies op de voorpagina. Van gemiddeld 5,5 miljoen impressies per dag (benchmark MTO), naar gemiddeld 10,7 miljoen impressies per dag (week 12). Dit betekent een CPM van €4,01 t.o.v. €7,82

Profiteer van de uplift in article reads, ook voor jouw boodschap

  • T.o.v. Q4 2019 kennen commerciële boodschappen in de vorm van Smarticles op de voorpagina in de toprubrieken (Algemeen, Economie) een uplift in article reads van 74,3% en worden gemiddeld 61.000 keer gelezen t.o.v. de benchmark van 35.000 article reads. Smarticles in de rubriek Algemeen worden gem. 72.500 keer gelezen. Dat is een uplift van 45%

Je campagne liever buiten het corona virus nieuws?

  • Bezoekers lezen in de slipstream van het coronavirusnieuws per sessie meer artikelen, met name ‘ontspannen’ nieuws in de rubriek Achterklap kent afgelopen periode een stijging in pageviews van 32% t.o.v. Q4.
  • Iedere donderdag staat de dagrubriek NUuit op de voorpagina op NU.nl. Gezien de maatregelen rondom het corona virus zijn activiteiten buitenhuis opgeschort. Daarom wordt deze rubriek vanaf 19 maart gerebrand naar NUthuis. In deze rubriek geeft NU.nl tips en informatie voor een leuker leven binnenshuis. In deze rubriek is het mogelijk om een smarticle te plaatsen. Het aantal article reads is gemiddeld 20.000.
    Vattenfall heeft al slim gebruik gemaakt van deze mogelijkheid, door in samenwerking met NUstudio een smarticle te plaatsen. Deze inhaker is momenteel al zeer veel gelezen. Bekijk hier de smarticle van Vattenfall op NUthuis: Vattenvall heeft al slim gebruik gemaakt van deze mogelijkheid, door in samenwerking met Nustudio een smarticle te plaatsen. Deze inhaker is momenteel al zeer veel gelezen. Bekijk hier de smarticle van Vattenfall op NUthuis.

Heb je vragen over hoe je juist in deze periode de meest passende campagne kunt inzetten? Neem contact op met onze collega’s, zij denken graag met je mee: sales.nl@sanoma.com