2 juli 2018

NU.nl gezien als vertrouwd mediamerk

Nederlanders maken zich, in verhouding tot andere landen, weinig zorgen over nepnieuws. In totaal maakt 30% van de Nederlanders zich zorgen over wat waar en wat niet waar is op het internet. Daarmee neemt Nederland een bijzondere positie in, namelijk de laagste plek van 37 onderzochte landen. Dat staat in de Mediamonitor en het Reuters Digital News Report voor Nederland, dat het Commissariaat voor de Media eerder deze maand uitbrengt.

Maar liefst 59% van de Nederlanders is het er mee eens of zeer mee eens dat je nieuws in Nederland kan vertrouwen. NU.nl staat op een goede derde plek als het gaat om vertrouwd nieuws media (NOS en RTL Nieuws staan op 1 en 2).

Ook het ‘vertrouwen in media –onderzoek’ van Ipsos* geeft aan welke mediamerken de consument als vertrouwd beschouwen én welke eigenschappen hieraan gekoppeld zijn. Merken met een hoge betrouwbaarheid zijn informatief, relevant, objectief en diepgaand. NU.nl presenteert zich op al deze punten sterk.

Jongeren (18-24 jaar) hebben vooral interesse in online nieuws. Uit het Reuters Digital News Report blijkt ook dat Nederlandse jongeren (18-24 jaar) interesse hebben in nieuws. 93% van de jongeren zegt geïnteresseerd te zijn in nieuws.

Ze gebruiken hier voornamelijk online nieuwsmedia, zoals NU.nl. Via sociale media komt weliswaar 45% van de jongeren nieuws tegen, maar ze zijn daar wel bijzonder kritisch over. Meer dan de helft vindt dat je nieuws op sociale media niet kunt vertrouwen. De voornaamste toegang tot nieuws is voor jongeren dan ook een nieuwswebsite of -app (36%) en niet sociale media (26%).

“Ons motto is: Als het op NU.nl staat is het waar”, vertelt hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman. “De redactie zorgt er elke dag voor dat onze zeven miljoen bezoekers het beste overzicht van het laatste nieuws krijgen. Deze onderzoeken laten zien dat onze bezoekers veel vertrouwen hebben in ons werk. Daar ben ik enorm trots op.”

 

* uitgevoerd door Ipsos iov Sanoma – april 2018