25 april 2012

Online advertising voorbij miljard mijlpaal





Met een omzet van ruim een miljard euro groeide de Nederlandse online advertising markt in 2011 met 12%. Ondanks de stagnerende economie. Ondanks afgenomen consumentenvertrouwen. In 2012 zal online advertising minder hard groeien maar wel groter worden dan tv.

Dit blijkt uit de

Online Adspend Study 2011

die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie.

Search is nog steeds dominant binnen de online advertising markt en vertegenwoordigt circa de helft van de totale omzet. Nederlandse uitgevers haalden hun omzet in 2011 met name uit display advertising (336 miljoen euro). Binnen deze vorm van advertising werd 61% van de omzet behaald door traditionele banners.


Prachtig resultaat


Joris van Heukelom van IAB: De totale display markt is afgelopen jaar opnieuw met dubbele cijfers gegroeid. Dat is een prachtig resultaat. Als we kijken naar de potentie in de toekomst dan ligt deze met name in geautomatiseerde marktplaatsen voor generieke displayproducten, tailor made campagnes binnen premium omgevingen gericht op merkeffect en de tablet die een ongelofelijke potentie toont als advertentiemedium.


Automated trading


De studie toont verder aan dat bij een groot deel (36%) van de omzet uit display advertising geen gebruik is gemaakt van een vooraf vastgestelde prijs per vertoning, maar van een prijsmechanisme op basis van vraag en aanbod. Bijvoorbeeld via een ad exchange waar advertentieruimte wordt aangeboden en waar vervolgens op geboden kan worden. Deze uitkomst hangt nauw samen met de opkomst van automated trading, de geautomatiseerde in- en verkoop van online advertentieruimte. Met deze nieuwe technologieen zijn adverteerders in staat om nog beter een specifieke doelgroep te bereiken.


Mobiel adverteren


Uit de studie blijkt ook dat de markt voor adverteren op mobiele websites en binnen apps nog steeds klein is. Dat ondanks het explosief groeiende gebruik van het mobiele internet door consumenten. Tablet advertising lijkt daarin veelbelovend, door de fysieke kenmerken bieden tablets uitzonderlijke mogelijkheden voor adverteerders en creatieve uitingen.


Over het onderzoek


Voor de Online Adspend Study 2011 zijn in opdracht van IAB 40 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen 80% van het gemeten bereik (van STIR) in Nederland vertegenwoordigen. De studie is uitgevoerd door

Deloittes Online Business Innovation

groep, die zich richt op de impact van digitale kanalen op het businessmodel van bedrijven.


Video of volledig rapport


Meer weten over de Ad Spend Study? Bekijk

hier

de resultaten in een video. Of zie

hier

het volledige rapport.