27 maart 2014

‘Over tien jaar worden alle media met een RTB-systeem ingekocht’

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van: Roderiek van Alphen, Client Service Manager bij Amnet.

Ik was tien jaar. Toen verslond ik…. Toen was ik niet weg te slaan bij…

“Bij deze eerste vraag voel ik me ineens ontzettend oud: wat deed ik meer dan twintig jaar geleden? Ik was niet weg te slaan bij mijn 16-bit Megadrive met mijn favoriete spel ‘Herzog Zwei’. Destijds was ik een van de weinigen in de buurt met een game-console, dus de hele buurt zat altijd bij ons thuis te gamen. Terwijl we muziek luisterden die ik met een cassettebandje (wie kent ze nog?) van de radio had opgenomen. De bandjes heb ik nog allemaal bewaard; hoe leuk zou het zijn om ze over een x aantal jaar met mijn kind(eren) te beluisteren?”

Welke tijdschriften lees je nu en waarom?
“Doorgaans lees ik niet veel tijdschriften, maar via een loterij heb ik een abonnement op Quest gewonnen. Ik vind het een buitengewoon interessant en leuk blad.”

Waar zit je vaak online? En mobiel?

“Online zit ik vaak op verschillende nieuwsportals en gedurende de dag op de meest uiteenlopende sites, maar meestal wel werk-gerelateerd. Met betrekking tot mobiel ben ik denk ik een van de weinige mensen die zijn mobiel primair gebruikt om te bellen en Whatsappen.”

En nog tijd voor tv ook?

“Ik kijk eigenlijk nooit ‘echt’ tv, wel veel series on demand. Momenteel kijk ik via Netflix naar Breaking Bad, echt een briljante serie!”

Welke media vind je echt heel knap gemaakt?

“Een app die ik niet zozeer knap gemaakt vind, maar wel heel erg handig en praktisch, is ‘Parkmobile’. Na alle cliché situaties die ik heb meegemaakt rondom parkeerautomaten, is dit voor mij echt een uitkomst.”

Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?

“Het gros van het huidige tv-aanbod vind ik slecht en zonde van de zendtijd. Een typisch voorbeeld is ‘Adam zoekt Eva’. Dit is ook de reden dat ik niet tot nauwelijks tv kijk.”

Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…

“Wist ik het maar. Misschien is het weer tijd voor een nieuwe Jomanda? ;-)”

Hoe ziet de mediaconsumptie er over tien jaar uit, denk je?

“Dat is een relatief makkelijk antwoord: 100% digitaal! Ik denk dat alle media zoals wij die nu kennen met een RTB-systeem ingekocht worden. Van de abri’s in bushokjes tot de tv-reclame zoals we die nu kennen.”

Nog een goeie tip voor Sanoma?

“Sanoma timmert hard aan de weg met hun mobiele proposities, maar ik denk dat ze dit nog verder moeten uitbouwen, omdat het steeds belangrijker wordt. Het zou zelfs per direct al een ultieme oplossing zijn voor de groeiende vraag naar VOD-inventory, aangezien de desktop inventory niet meer volstaat.”

Dank je, wat ga je nu lezen? Of kijken?

“Vanavond begin ik met het vijfde en laatste seizoen van Breaking Bad. Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat, omdat de laatste aflevering van seizoen vier in mijn optiek al het einde had kunnen zijn.”

Meer over Roderiek op Linkedin.