20 november 2014

Past branded content bij jou?

Branded content: iedereen wil er ‘iets’ mee, maar past het eigenlijk wel bij jouw merk en doelstellingen? Ontdek het in drie stappen!

Branded content is hot, maar dat zou niet de reden moeten zijn om het in te zetten. Draagt het bij aan de doelstellingen die je hebt met je merk, dát is wat je je moet afvragen.  En zo ja, heb je dan alles in huis om succesvolle branded content te maken? “Gebruik deze checklist en je weet het,” aldus Greetje van de Pol, manager Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships.

1. Heb je een verhaal te vertellen?

Branded content draait om het hebben van een verhaal.  Greetje van de Pol: “Denk aan een mooie heritage story, het verhaal over de herkomst van je producten, of de oprechte wens om je klanten te informeren op jouw vakgebied. Met branded content kun je dat verhaal vertellen.” Goede branded content blijft dicht bij de afzender. Bij het domein waarin de afzender opereert en bij de waarden waar zijn merk voor staat. Greetje: “Niemand gelooft immers de slager die zegt alles van fietsen te weten. Geloofwaardigheid is key, net als authenticiteit en eerlijkheid.” Breng dus onder woorden waar je merk voor staat en welk thema je kunt claimen.

2. Wil je met je doelgroep in gesprek?

Met branded content zet je jouw doelgroep centraal. Greetje:  “Branded content moet iets toevoegen: relevantie, informatie, entertainment.  Naar welke content is je consument op zoek, waar help je hem echt mee? Als je daar op inhaakt, trekken lezers de content vanzelf naar zich toe. Zeker als je ervoor zorgt dat de content te vinden is daar waar je doelgroep toch al zit. De ene keer is dat in een tijdschrift, de andere keer op social media, een event of tv.” Nog leuker wordt het als je de dialoog aangaat met je doelgroep en samen content gaat creëren. Greetje: “Dat betekent ook durven loslaten; je hebt als merk niet voor 100% invloed op de uitkomst, maar het resultaat is wel 100% authentiek, met dito impact.”

3. Heb je een lange adem?

Branded content zet je bij voorkeur niet incidenteel in. Het kost immers tijd om consumenten te overtuigen van je relevantie en authenticiteit, net zoals het tijd kost een relatie met hen op te bouwen én te onderhouden. Greetje: “Langdurige branded content partnerships werken dus beter dan tijdelijke campagnes. Bovendien is het belangrijk dat de naamsbekendheid van je merk goed is. Consumenten ervaren branded content als nuttiger en betrouwbaarder als ze de afzender kennen en erkennen als autoriteit.”

Branded content bij Sanoma

Profiteer jij al van Sanoma’s netwerk om je branded content boodschap te brengen? De mogelijkheden om branded content in te zetten zijn legio. Van advertorials en redactionele samenwerkingen – zowel print als online – tot events, specials en video. Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships is gespecialiseerd in de productie van branded content.

Meer weten? Neem contact met je accountmanager, of via sales.nl@sanoma.com | 088-556 67 77.