14 april 2015

Performance is meer dan conversie

Uiteindelijk streven we allemaal naar één doel: conversie. Maar je kunt jouw campagne juist verder brengen door een bredere focus op alle fasen in de customer journey. Op die manier benut je de volledige performance potentie.

Binnen een campagne worden vaak meerdere soorten media ingezet. Het is belangrijk om inzichtelijk te maken welke rol die media spelen in de totale campagne, zodat je de beste ROI haalt uit je marketingbudget. Het sturen op dit maximale resultaat doe je samen. Als mediapartij heeft Sanoma voor 50% invloed op een succesvolle campagne. De andere 50% is het product waarvan de expertise bij jou als adverteerder ligt. ‘Samen komen we tot het beste resultaat’, is ons motto.

Binnen Sanoma  adviseert en begeleidt de afdeling Performance Partnerships bij campagnes om die zo effectief mogelijk in te zetten. Dit doen zij door de kracht op het gebied van awareness en interactie te benutten, voor campagnes zowel binnen als buiten het Sanoma netwerk.

Werkwijze in 3 fasen

Performance Partnerships optimaliseert op de volgende aspecten: de website, awareness, creatie en verkeer. Om dit goed in beeld te brengen wordt gewerkt in drie fasen, waarbinnen doorlopend conversie(site)- en creatieoptimalisatie plaatsvindt.

1. Awareness (bereik)

Afhankelijk van de bekendheid van het product wordt de verdeling van het budget gemaakt. In deze awareness fase wordt gestuurd en gemeten op zichtbaarheid en uniek bereik binnen de doelgroep. Bijvoorbeeld door grote rich media uitingen en een selectie van de juiste websites die aansluiten op de doelgroep wordt een campagne gestart.

2. Interaction (verkeer)

De doelgroep komt in actie. Gedurende de tweede fase ligt de nadruk op een bepaalde actie, zoals het invullen van een unieke campagnecode van een coverpas op een landingspagina of een klik naar de website. Ook leent deze fase zich goed voor het inzetten van datasegmenten, zodat de waste minimaal blijft.

Gerealiseerde views uit fase één, kunnen in de tweede fase opnieuw worden bereikt voor het vergroten van de contactfrequentie en opbouw van de merk/productherkenning. SEA, Facebook en dedicated e-mail mogen in deze fase niet achterwege worden gelaten aangezien deze perfect aansluiten bij het doel van deze fase. KPI’s in deze fase zijn lage inkoopkosten en hoge kwaliteit, zoals een laag bouncepercentage, hoge time-on-site en zoveel mogelijk conversies.

3. Conversion

In de derde fase is het hoofddoel om te sturen op de gewenste ROI. Met interne en externe tools is al snel te zien welke kanalen hier het meest aan bijdragen. Retargeting, Sanoma Search en Affiliate inzet zijn hier onmisbaar vanwege hun kracht om gericht te optimaliseren op conversieratio’s. Ook hier is hoge kwaliteit een KPI, evenals de uiteindelijke kosten per actie..

Samenwerken met Performance Partnerships?

Gedurende de gehele campagne zorgen de Performance Specialisten dat de campagne zo wordt uitgevoerd als van tevoren is afgesproken. Ook signaleren zij kansen en optimaliseren op creatie, site, device en formaatniveau, richting de gestelde KPI’s. Een dergelijke strategie wordt afgesloten met een realistische prognose. Benieuwd hoe dit voor jou kan werken? Of wil je meer te weten komen in een inspiratiesessie? Neem dan contact op met frank.imming@sanoma.com.