Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 4

Insights uit het onderzoek

 

Een meerderheid van 58% is het niet eens met de stelling dat het normale leven weer begonnen is, tegelijkertijd zegt 40% dat het eigen gedrag vergelijkbaar is met dat voorafgaand aan de corona-uitbraak. 25% kijkt met een (enigszins) positief gevoel terug op de afgelopen periode. Men is nog wel voorzichtig met geld uitgeven (29%) maar een stuk minder dan in week 13 (maart 2020): 42%.

56% volgt het nieuws nog altijd extra intensief. Steeds minder mensen werken (volledig) vanuit huis nu de maatregelen langzaam versoepelen. In week 13 (maart 2020) gaf 64% aan (deels) thuis te werken, in week 25 (juni 2020) is dit 59%. 46% verwacht dat de werksituatie voorlopig hetzelfde blijft.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Het onderzoek

Het coronavirus heeft een grote invloed op de leefstijl van de consument. Omdat we op frequente basis het onderzoek ‘Invloed van corona op het gedrag van de Nederlandse consument’ hebben uitgevoerd, kunnen we gedragsontwikkelingen tijdens het coronavirus volgen.

Bereik zakelijke beslissers met NU.nl

Het aantal zakelijke beslissers in Nederland is ten opzichte van vorig jaar met 2% gegroeid. In 2019 waren dit nog 607.600 personen, terwijl deze groep in 2020 gegroeid is naar 621.600 zakelijke beslissers, bestaande uit midden- en kleinbedrijf (92,5%), grootzakelijke markt (3,9%) en semi-overheid (3,6%).

NU.nl, het grootste digitale nieuwsmerk van Nederland, is opnieuw veruit het grootste mediamerk in het bereiken van zakelijke beslissers. Dat blijkt uit de resultaten van het nieuwe DMS-bereiksonderzoek naar het mediagedrag van zakelijke beslissers, die woensdag 20 mei bekend zijn gemaakt. Het merk NU.nl bereikt maandelijks gemiddeld 67% van de doelgroep zakelijke beslissers, en is daarmee veruit het grootste mediamerk in de zakelijke markt.

Bekijk hier meer resultaten van het onderzoek.

“NU.nl is de plek waar je komt om snel op de hoogte gebracht te worden van het belangrijkste nieuws, logisch dus dat zakelijke beslissers voor ons kiezen, want ze hebben weinig tijd en willen veel weten,” vertelt Gert-Jaap Hoekman, de hoofdredacteur van NU.nl. “Daarnaast hebben ondernemers op NU.nl ook hun eigen plek op de voorpagina. Elke dinsdag publiceren we artikelen, video’s en podcast waarin we op een prettige manier raad geven en overzicht bieden. De cijfers van dit onderzoek zien we – naast de bezoekerscijfers die we zelf iedere week rapporteren – als een enorme aanmoediging voor ons werk.”

Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 3

Als mediabedrijf doen wij continu onderzoek naar het gedrag van de Nederlandse consument. Zo ook welke invloed het coronavirus heeft op het (media)gedrag van de Nederlandse consument. Dit onderzoek is voor de derde keer uitgevoerd, waardoor er een vergelijking gemaakt kan worden met het gedrag gedurende het coronavirus.

Het merendeel van de respondenten zet het vakantiegeld op de spaarrekening. De meeste (32%) weet ook nog niet wat ze met de vakantie gaan doen. Nu Nederland voorzichtig op gang komt, is 28% van plan een dagje uit te gaan op korte termijn. 44% Van de respondenten geeft aan een mondkapje in huis te hebben, maar deze wordt (nog) niet veel gedragen. Het coronavirus heeft een grote invloed op de leefstijl van de consument. Zo geeft 77% aan minder sociale contacten te hebben en 15% eet gezonder.

Bekijk hier meer resultaten van het onderzoek.

Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 2

Als mediabedrijf doen wij continu onderzoek naar het gedrag van de Nederlandse consument. Zo ook welke invloed het coronavirus heeft op het (media)gedrag van de Nederlandse consument. Dit onderzoek is een herhaling van drie weken geleden, zodat we een goede vergelijking kunnen maken met het gedrag in de beginfase van het coronavirus.

Men besteedt tijdens het coronavirus extra tijd aan mediagebruik. Ter ontspanning of juist om op de hoogte te blijven van de actualiteit. Het nieuws wordt, na vijf weken coronavirus, nog steeds extra intensief gevolgd (70%). Overigens wel in mindere mate dan drie weken geleden (83%). Ten opzichte van drie weken geleden wordt er meer gesnoept (+6%) en tevens meer alcohol gedronken (+4%). Ook het online winkelen neemt toe in de afgelopen drie weken (+7%). Populaire categorien in e-commerce zijn o.a. zwembaden, skeelers, webcams, tuinplanten en gewichten.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Onderzoek naar het borrelgedrag van de Nederlandse consument

Borrelen wordt door veel Nederlanders gezien als een belangrijk moment van samen zijn. Wist je dat mannen het liefst met vrienden borrelen (63%) en vrouwen daarentegen met hun partner (54%)? In dit onderzoek delen we de inzichten rondom het borrelgedrag van de Nederlandse consument.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Onderzoek naar de eetgewoonten van de Nederlandse consument

Eten is voor veel Nederlanders een belangrijk moment van de dag. Welke gewoontes hierbij komen kijken, verschilt echter per individu. In dit onderzoek delen we de inzichten rondom het eetgedrag van de Nederlandse consument.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Onderzoek naar life-changing en daily moments

Om zo effectief mogelijk consumenten te bereiken en te bewegen, is het belangrijk om content op het juiste moment en met de juiste boodschap te tonen. Het identificeren van de juiste momenten in combinatie met behoeftes helpt daarbij.

In het moments onderzoek zijn 2000 Nederlanders ondervraagd of het moment wat zij gister hebben beleefd, welke emotie/ervaring zij hieraan koppelen en welke product associatie zij hierbij aangeven.

Bekijk hier de resultaten uit het onderzoek.

Verbouwen, het gedrag van de Nederlandse consument

Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) geeft aan dat het aantal verbouwingen in Nederland de laatste jaren flink is gestegen. Zo gaven Nederlanders in 2014 nog 2,9 miljard euro uit aan verbouwingen, in 2018 was dit maar liefst 3 miljard meer (103%). Als marktleider binnen de Home Deco markt, speelt DPG Media in op deze groeiende markt.

Bekijk hier de resultaten uit het onderzoek gedrag van de Nederlandse consument.

Nederlandse donaties aan goede doelen

In Nederland geeft 88 procent van de mensen geld aan goede doelen. Gemiddeld geven huishoudens in Nederland 216 euro per jaar (Bron: ‘geven in Nederland). DPG Media heeft in kaart gebracht wat daarbij de doneer behoefte van de consument is.

Bekijk hier de resultaten uit het onderzoek Nederlandse donaties aan goede doelen.