16 april 2015

Retailtainment levert consument nieuwe winkelbeleving

Warenhuisketen V&D en mediaconcern Sanoma geven vanaf vandaag gezamenlijk structureel invulling aan retailtainment op de winkelvloer van V&D. Het retailtainmentconcept koppelt live events in V&D aan de mediakracht van Sanoma-titels. De twee partners spelen met dit concept in op de groeiende behoefte van consumenten aan beleving op de winkelvloer, zoals onder meer blijkt uit de website blijmet.vd.nl. Bij de samenwerking zijn 15 vestigingen van V&D en alle mediatitels van Sanoma en SBS betrokken. Voor V&D markeert de samenwerking een belangrijke stap in de nieuwe strategie van de warenhuisketen.

Retailtainment speelt in op het veranderde consumentengedrag, waarbij consumenten op de winkelvloer verrast en geraakt willen worden. De wisselende events op de winkelvloer zijn gekoppeld aan een titel uit het Sanoma-portfolio, zowel on- als offline, en als bijkomend voordeel ook voor eventuele adverteerders toegankelijk. Adriana Hoppenbrouwer-Pereira, Marketing Director van V&D: “Samen geven we een nieuwe invulling aan media en bieden we een geïntegreerde on- en offlinepropositie die er tot op heden niet was, en waar onze klanten duidelijk om vragen. Zij willen meer fun en inspiratie in onze V&D winkels. In de 15 deelnemende warenhuizen komen meer dan een half miljoen bezoekers per week, vooral vrouwen in de leeftijd van 30+. Een interessante doelgroep voor Sanoma die al jaren haar doelgroep succesvol aan zich bindt met events als Libelle Zomerweek en Tina Dag.”

Louise van Nispen, Domain Director Women van Sanoma: “Met deze samenwerking brengen we de creativiteit van onze merken tot leven op de winkelvloer en bieden we een hele tastbare meerwaarde voor consumenten en adverteerders. Net zoals bij onze eigen events staan we op deze manier in direct contact met de consument en onze lezers. We zien talloze mogelijkheden: denk aan een Margriet Fit Challenge waarbij lezers van Margriet worden opgeroepen om in V&D deel te nemen aan een Yoga workshop, in combinatie met een sportmerk. Aan de workshop is een kortingsactie voor een sportabonnement gekoppeld, en een winactie voor alle deelnemers. Of een van-Moe-naar-Mooi-metamorfose vanuit Ouders van Nu die jonge moeders weer stralend de winkel doet verlaten. Uiteraard in samenwerking met een cosmeticapartij.”

De exacte invulling van de samenwerking tussen V&D en Sanoma wordt al op 29 april duidelijk. Dan gaat het eerste winkelevent van start. Hoppenbrouwer: “Door de media van Sanoma, denk aan de crossmediale merken Libelle, Margriet, Ouders van Nu en VIVA, en de winkels van V&D aan elkaar te koppelen, kunnen we op de winkelvloer een verhaal vertellen. Consumenten kunnen niet alleen over nieuwe producten en ideeën lezen, maar ze ook zien, aanraken, geïnspireerd raken door de evenementen die op de winkelvloer plaats vinden. Daarna kunnen zij de producten direct aanschaffen, in de winkel. Uit de eerste reacties blijkt groot enthousiasme over de route die wij samen met Sanoma kiezen. Er is ons dan ook veel aan gelegen om deze unieke samenwerking voor onze merken en onze winkelklanten tot een groot succes te maken.”