Glossy merken blijven behouden
Sanoma heeft besloten om de vier glossy titels (Beau Monde, Grazia, Marie Claire en Nouveau) niet te verkopen. De domeinstrategie die Sanoma dit jaar heeft ingezet en de steeds nauwere samenwerking met SBS heeft geleid tot het besluit om de glossy merken te behouden. De merken zijn een toegevoegde waarde voor de domeinen Women’s Interest en News & Entertainment. Met dit besluit rondt Sanoma haar strategische heroriëntatie af die zij aankondigde op 31 oktober 2013.
“Het werd steeds logischer voor ons om de vier marktleidende glossy merken uit het verkoopproces te halen. Door de nieuw ingezette domeinstrategie, waar het domein Women’s Interest met thema’s als fashion en beauty een belangrijke rol speelt, kregen de vier glossy merken een duidelijke fit.”, aldus Henk Scheenstra, COO Content Media. “Door de combinatie met andere media binnen Sanoma en SBS ontstaan steeds meer mogelijkheden om deze merken succesvol uit te bouwen.”
De samenwerking tussen de glossy merken en SBS wordt extra kracht bijgezet door de vier merken te verhuizen naar Amsterdam. Vanaf 1 januari 2015 zullen de redacties, marketing en sales in het SBS-pand gevestigd zijn.
Domeinstrategie
Sanoma zette eerder dit jaar in op een domeinstrategie. Met een geïntegreerd pakket aan media -print, digitaal, events, video en televisie – zet Sanoma in op de domeinen Women’s Interest, Kids & Teens, News & Entertainment, Automotive en Home Deco. Eerder dit jaar benoemde Sanoma een Domain Director Women om alle media van Sanoma en SBS optimaal te benutten binnen het domein Women’s Interest. De glossy merken gaan hierin en binnen Entertainment een rol spelen.
Strategische heroriëntatie afgerond
Sanoma kondigde vorig jaar een grootscheepse reorganisatie aan waar zij duidelijk koos voor focus binnen haar printportfolio. Behalve de glossy merken, zijn alle merken die onder strategische heroriëntatie stonden door Sanoma verkocht. Een klein aantal is opgegaan in een bestaande titel.
Share: